Atitudinea credinciosilor ortodocsi fata de fenomenul sectar, Pr. Prof. Dr. Nicolae Necula

10:41 pm Despre ecumenism

lup-oi

Preot prof. dr. Nicolae Necula

Prezenţa sectelor şi a adepţilor acestora, ca şi activitatea prozelitistă desfăşurată de ei, adică acea încercare, prin orice mijloace şi în orice ocazie, de a atrage cât mai mulţi sau măcar pe unii aparţinând altor Biserici sau culte, la credinţa lor, este o realitate în viaţa noastră. După 1989, un număr tot mai mare de credinţe şi învăţături străine şi îndepărtate de învăţătura Bisericii Ortodoxe au pătruns în spaţiul românesc, de cele mai multe ori cu intenţia ascunsă, uneori mărturisită pe faţă, de a atrage cât mai mulţi credincioşi ai Bisericii noastre la aceste noi şi străine învăţături, care nu au nimic comun cu învăţătura cea adevărată, păstrată în tezaurul sfânt al Ortodoxiei. Aşa-zişii ,,evanghelizatori” de peste hotare şi mai ales de peste ocean, socotesc că este nevoie să vină să propovăduiască credinţa creştină la un popor creştin de două mii de ani, prin naştere şi formare.

         Nu ne miră că cete de colindători sectanţi, instruiţi special pentru misiunea de racolare sau prozelitism, au împânzit oraşele, deranjând cu obrăznicie şi persistenţă pe credincioşii ortodocşi, împuindu-le capul cu aberaţiile lor şi dăruindu-le cu prisosinţă o literatură plină de otravă pentru suflet, începând cu Biblia, tradusă şi mutilată după propriile lor rătăciri, sau oferindu-le cu aceeaşi generozitate daruri, atenţii şi unele ajutoare materiale, uneori greu de refuzat pentru cel sărac şi neştiutor.

         Ceea ce trebuie să ştim însă mai întâi despre fenomenul sectar este că acesta a existat de la începuturile vieţii creştine, pentru că, dintotdeauna cel rău a încercat să întunece minţile oamenilor, îndepărtându-i de la adevăr. Despre lucrul acesta ne spune Sf. Apostol Pavel când îi avertizează pe păstoriţii săi şi pe cei care aveau responsabilitatea păstrării credinţei celei adevărate în comunităţile nou înfiinţate de el. Astfel, el scrie lui Timotei, aşezat de el episcop în Efes: ,,Căci va veni o vreme când nu vor mai suferi învăţătura cea sănătoasă, ci, dornici să-şi desfăteze auzul, îşi vor grămădi învăţători după poftele lor şi îşi vor întoarce auzul de la adevăr şi se vor abate către basme”(II Timotei 4, 3-4). Aşadar fenomenul sectar a existat dintru început, iar viaţa şi istoria Bisericii creştine ne arată că toate învăţăturile greşite, ereziile şi schismele au fost abateri de la adevărata credinţă.

         La temelia învăţăturilor greşite şi a abaterilor de la adevăr a stat mereu păcatul mândriei, conjugat în multe cazuri şi cu ignoranţa.

         Fenomenul sectar a fost mai puternic în perioadele de criză: economice, politice, religioase, în vremurile de schimbări în societate şi în viaţa oamenilor şi mai ales după prăbuşirea sistemului comunist totalitar, în care educaţia religioasă a fost interzisă.

         Să nu uităm că în ciuda anilor şi deceniilor de educaţie ateistă, credinţa religioasă s-a păstrat foarte puternică la poporul român datorită Bisericii Ortodoxe care, prin cultul şi viaţa ei liturgică, i-a păstrat pe credincioşi în jurul Bisericii. Participarea masivă a credincioşilor la slujbele bisericii era, pe lângă satisfacerea unor cerinţe sufleteşti şi o formă de luptă şi protest împotriva unui sistem ateu impus şi nepotrivit cu structura sufletească a românului.

         Cu toate că Fiii Bisericii Ortodoxe au rămas foarte ataşaţi de credinţa strămoşească, cu rădăcini care merg până în vremea apostolilor şi mai ales a Sfântului Apostol Andrei, Cu toată cuminţenia şi înţelepciunea credincioşilor ortodocşi români care nu au putut să vadă niciodată despărţită calitatea sau starea de român de cea de ortodox, trebuie să se ştie următoarele lucruri despre fenomenul sectar, care impune sau aduce după sine şi o anume atitudine:

  1. În România, fenomenul sectar este relativ nou şi de import. Sectele sunt produse ale secolelor XIX şi XX, ca urmare a raţionalismului ateu care a pus stăpânire tot mai mult pe gândirea oamenilor, ca şi a secularizării care înlătură pe Dumnezeu şi ideea de sfinţenie din viaţa individului şi a societăţii. Dacă o raportăm la ateism, secta este chiar mai periculoasă căci, dacă ateul are o atitudine de negare a lui Dumnezeu, secta induce în eroare deoarece, sub impresia credinţei în Dumnezeu, prin răstălmăcirea adevărului, duce tot la negarea Lui, fiind vorba de o credinţă falsă. În România, sectele au venit din America prin filieră europeană şi nu s-a potrivit niciodată cu structura sufletească a credinciosului ortodox.
  2. Biserica Ortodoxă cu credinţa ei, în care au trăit moşii şi strămoşii noştri este aşa cum o arată şi numele Biserica adevărului. Sectele sunt în totalitate abateri de la adevărata credinţă şi răstălmăcire a adevărului revelat. Credinţa Ortodoxă a păstrat unitatea naţională a românilor. Deci, este firesc ca aceia care doresc să rupă unitatea naţională şi să izbească mai întâi în credinţa şi Biserica Ortodoxă. Ruperea de Biserica Ortodoxă echivalează cu deznaţionalizarea.
  3. Fenomenul sectar are la bază interpretarea greşită, tendenţioasă, care duce la răstălmăcirea şi denaturarea adevărului, a textelor Sfintei Scripturi, pe care le răstălmăcesc rupte de contextul, împrejurările, scopul şi intenţia cu care au fost rostite. Cu aceasta sectanţii derutează pe credincioşii ortodocşi, mai puţin poate familiarizaţi cu textul Sfintei Scripturi. Cei care o tălmăcesc după capul lor nu se mântuiesc nici pe ei şi nici pe alţii nu lasă să se mântuiască.
  4. Biblia întrebuinţată de sectanţi nu are girul sau autoritatea instituţiei bisericeşti, fiind tradusă greşit sau tendenţios pentru a justifica învăţăturile greşite. Orice Biblie care nu este tipărită de Patriarhia Română trebuie respinsă, ca şi toată lectura sub formă de cărţi, reviste, broşuri, pliante, care sunt pline de otrava învăţăturilor greşite. Ele trebuie respinse, aruncate sau arse.
  5. Vizitele făcute la casele credincioşilor nu sunt decât încercări de racolare a acestora. Toţi acei tineri frumos şi curat îmbrăcaţi, ca şi toţi sectanţii, au obligaţia de a face un număr de prozeliţi sau adepţi de care depinde plata lor sau avansarea pe scara ierarhică a sectei; nu convingerea religioasă, ci interesul material îi determină să facă  o asemenea propagandă. De aceea, aceste vizite trebuie respinse, căci ele presupun o jignire a calităţii de membru al Bisericii Ortodoxe. Chiar dacă pretind că vin în numele lui Hristos şi cu Biblia în mână, gândul lor este ascuns, căci ,,au smerenie făţarnică” (Coloseni 2, 18), ,,îl vestesc pe Hristos….nu cu gânduri curate” (Filipeni 1, 15-16). ,,De omul eretic, după întâia şi a doua mustrare, depărtează-te” (Tit 3, 10). Iată de ce nu trebuie să ne impresioneze faptul că sectanţii vin la casele credincioşilor cu Biblia în mână. Şi diavolul l-a ispitit pe Mântuitorul Hristos tot cu versete din Sfânta Scriptură.
  6. Cât priveşte stratagema diabolică de a acuza Biserica Ortodoxă că primeşte bani pentru serviciile săvârşite în locaşul de cult sau acasă, pe când sectanţii nu primesc nimic, ci, dimpotrivă, oferă, trebuie să ne ducă imediat cu gândul la faptul că orice adept al sectei, o dată intrat în ea, este supus plăţii zeciuielii din toate câte câştigă.
  7. Nu adevărul este cel care tronează acţiunea sectară, ci minciuna, impostura, necinstea şi dorinţa de câştig urât. De aceea, atitudinea faţă de secte trebuie să fie tranşantă, din respect faţă da adevăr, de Hristos şi de Biserică. Sfinţii Părinţi nu s-au îmbrăţişat cu ereticii şi cu cei care au batjocorit credinţa şi sfinţenia Bisericii, ci i-au condamnat cu toată vehemenţa.

 ( ,,Tradiţie şi înnoire în slujirea liturgică”, volumul 2)  

12 Responses
  1. Marian :

    Date: September 11, 2009 @ 6:47 pm

    Sectele au aparat din lipsa dragostei omului modern pentru semenii de de acelasi rand (sau cei de mai “jos” de randul lui). Orce om vrea sa apartina de cineva si nu stie de cine se leaga cand toti sunt straini pentru el.

    Parere personala:
    Atata timp cat lumea nu stie sa arate ca credinta este izvorata din Dragoste si nu din “Traditie” o sa mai plece (la sectari) si altii !!! … (din pacate)

    Credinta Ortodoxa este o Traditie a “Dragostei”. Cand “Dragostea” moare si ramane numai “Traditia” ma tem ca pentru multi acea Traditie este tot asa de importanta ca o “vorba goala”.

    …. cum am spus, doar o parere personala.

  2. bogdan andrei :

    Date: September 11, 2009 @ 10:02 pm

    Domnule Laurentiu Dumitru, cui foloseste acest lung citat? Un ortodox devine mai bun daca uraste un adventist? Sau adventistul daca uraste un ortodox? Eu cred ca este foarte important sa vedem barna din ochiul nostru, pentru ca a-l urma pe Hristos e un drum anevoios in care inima si nu pumnul se caleste.

    Parintele Necula, are o atitudine gresita, in mare cauzata de lipsa informatiilor, ca sa nu spun ca termenul sectar are un sens total tendentios. Mi-am amintit de raposatul parinte David, pe care l-am intrebat la vestitul sau curs de sectologie (sic!) cum procedam ca preoti daca ne confruntam cu o misiune neoprotestanta. Raspunsul sau a fost interogativ: pai, prostule, nu ai in sat zece olteni la coasa? Asta e tot din scriptura. Din scriptura in care mesia ii rastigneste pe toti care nu sunt de acord cu el.

    Asadar, a venit timpul sa ne mai scuturam: sa oferim credinciosilor ortodocsi pilda de traire, sa citim din sfintii parinti pe care ii tot pomenim si ne dam experti, dar din care nu am citit trei pagini, sa deschidem si Scriptura ca nu musca, sa ne mai intrebam din cand in cand cat adevar si cata minciuna e in noi, cata tradare si cat devotament…

  3. bogdan andrei :

    Date: September 11, 2009 @ 10:09 pm

    PS.
    Am uitat, ma scuzati, poate ca ar fi timpul sa nu mai taiem din slujbe, sa respectam legislatia canonica macar in lege daca pacatele nu ne lasa si altfel, sa lasam trupurile sfintilor intregi, sa facem preotia slujitoare si nu stapana peste biserica, sa oferim laicilor dreptul la cuvant cu adevarat, sa cerem episcopatului nostru sa se mai smereasca si sufleteste si material.

  4. mihai :

    Date: September 11, 2009 @ 11:26 pm

    asa cum au aparut asa vor si disparea. blestemul care apasa asupra sectelor astora e faramitarea; blestemul si l-au dat chiar sectele… de la reforma incoace, tot felul de “initiati”, “baieti & fete” s-au trezit ca sunt in posesiunea Adevarului. Fara Traditie, si cu o Scriptura ciuntita si interpretata dupa cum il taie capul pe tot pacatosul nu au cum sa se afle in Adevar.

    cu alte cuvinte: fiecare pasare, pe limba ei piere. chiar daca o fi engleza americana…

  5. dorian pitu :

    Date: September 12, 2009 @ 1:13 am

    Bogdan, chiar daca crestinii ortodocsi au pacate asta nu inseamna ca n-au voie sa zica ADEVARU’ ! Si realitatea este cea descrisa de Pr. NEcula. Oricum, o MICA parte a realitatii. Dar bine f bine sintetizat, wouldn’t u agree Bogdan ? E o intrebare retorica…chiar daca recunosti sau nu, Adevarul este acelasi. There is no escape! (from the Truth!)

  6. Marius :

    Date: September 12, 2009 @ 12:42 pm

    noua credinta,
    noua gripa…
    noua dictatura…
    Noua Ordine Mondiala…
    Antihrist…
    Sfarsitul lumii!!!

  7. Dan :

    Date: September 13, 2009 @ 11:37 am

    Nu prea vad ce-i asa deranjant la “fenomenul sectar”. Atata timp cat popii si biserica ridica in slavi democratia asa le trebuie. Nu stiu ei oare ca democratia implica economie de piata care la randul ei isi are propriile legi cu cererea si oferta? Sectorul religios nu e deloc diferit. Isi are oferta sa. BOR-ul mai bine nu mai e atat de ipocrita sustinand democratia in contextele care-i priesc (ecumenism, extragerea banilor de la stat pt biserici si popi, etc) dar incercand inabusirea concurentei prin metode totalitariste. Nu e capabila sa supravietuiasca in economia de piata deci trebuie sa dispara conform democratiei si legilor pietei intrucat e ineficienta. Si orice firma ineficienta e eliminata de pe piata de concurenta. Mai bine s-ar stradui in domeniul Marketing-ului decat al denigrarii concurentei.
    Apropo cei care impart afise cu reclame si ti le baga si in posta fara sa soliciti tot atitudine sectara au si chiar ma deranjeaza mai mult ca sectarii cu ofertele lor religioase care sincer sa fiu nu i-am mai vazut in ultimul timp prin zona mea. Ce bine ca eu nu le deschid la Interfon cand vin astia de la Metro si alti giganti cu reclamele lor care se aseamana sectarismului in plan religios :D .
    Deh Biserica are o indelunga Traditie de a baga pumnul in gura credinciosilor ei nu ma mira aceasta atitudine a popilor. Nu degeaba isi pierde din piata pe zi ce trece.
    Daca ar avea insa ceva demnitate si s-ar pronunta impotriva democratiei ar fi altceva dar atata timp cat o pupa in dos si cat o sustine (popii de azi sunt un fel de agenti ai statului sustinandu-i doctrina “Drepturilor Omului” si “Democratiei” “Libertatii, Egalitatii, Fraternitatii” si punand la zid pe orcine nu imbratiseaza acest rai comunist, egalitarist, ecumenist si democrat mai mult decat fac agentii statului) sa suporte consecintele. Cat timp concurenta nu-ti pune pistolul la tampla nu vad ceva ilegal in ceea ce face (or exista legi nedemocratice care blameaza prozelitismul dar daca e sa ne adaptam la legislatia UE nu va fi problema). Ce ar fi daca Bisericii i s-ar interzice in America si tari necrestine (neortodoxe) sa faca prozelitism (ah pardon in acest caz o numim misiune doar “sectarii” fac prozelitism)? Ori se accepta ca in democratie Biserica nu are statut special – e una din multele grupari religioase un furnizor de servicii spirituale tehnic vorbind – ori se pronunta impotriva democratiei si atunci poate inchide gura concurentei prin mijloace comuniste pe care le stapaneste cu brio. Nu merge ambele.
    As fi preferat ca Biserica sa fi pierit pe vremea comunismului (intr-un fel a si pierit atunci cu exterminarea putinilor care au mai ramas vrednici) dar cu demnitate, m-as fi simtit mandru atunci ca as fi facut parte din ea dar acum la starea decadenta si lingusitoreasca in care a ajuns imi este scarba. Mi-e rusine pana si sa zic ca-s roman, la prietenii mei straini care nu stiu ca-s roman le zic ca-s rus sau sarb de rusine si scarba ce a devenit BOR si acest popor. Norocul meu ca ei nu stiu rusa si sarba si nu ma pun sa vorbesc in limbile alea :) )).

  8. Marius Ştefan :

    Date: September 14, 2009 @ 4:34 pm

    @Dan
    Bine că tu eşti un adevărat român!…
    La felul cum vorbeşti poţi fi înscris în clasamentul celor mai buni manelişti.
    Despre Biserică nu-ţi mai vorbesc. De ce să aruncăm mărgăritare porcilor?!
    Ai o viziune schilodită asupra realităţii şi te miri că nimic nu te mai mulţumeşte.
    Te vindeci tu când ţi-o trece prin minte că te-ai îmbolnăvit!
    Totuşi mă întreb ce te împiedică să fi tu un BUN ROMÂN şi un BUN ORTODOX după modelul Lui Hristos.
    Îmi pare rău de tine, de felul dureros în care îţi chinui sufletul. Eşti singurul care te poate ajuta. Memento mori!

  9. MONICA M :

    Date: September 15, 2009 @ 8:00 pm

    „Asadar, a venit timpul sa ne mai scuturam: sa oferim credinciosilor ortodocsi pilda de traire, sa citim din sfintii parinti pe care ii tot pomenim si ne dam experti, dar din care nu am citit trei pagini, sa deschidem si Scriptura ca nu musca, sa ne mai intrebam din cand in cand cat adevar si cata minciuna e in noi, cata tradare si cat devotament…„

    Are dreptate Bogdan .
    Intai sa fim noi pilda pentru ei daca tot ne laudam cu dreapta credinta.
    Ar trebui sa avem si o atitudine ortodoxa.
    Dar cum putem noi sa fim un exemplu pentru cei de alta credinta si sa-i convingem de adevarul credintei ortodoxe , cand noi ne ducem la sfintele moaste si ne batem sau ne inghiontim de parca ar fi mici si bere ,cand politia trebuie sa ne pazeasca in Noaptea de Inviere ,cand ne ducem in pelerinaje ca la muzeu si mai tragem din tigara pe langa manastire , cand bem sau comitem incesturi ,cand exista cazuri de mita in B.O.R ,de preoti sau enoriasi desfranati si exemplele pot continua.
    Atat timp cat noi insine ne facem de rusine credinta noastra ,ce pretentii sa avem de la latii?
    Poate si din cauza noastra sunt atatia atei si atatia oameni care au trecut la alta credinta.
    Din cauza noastra si a comportamentului nostru .Noi nu suntem in stare sa convingem pe altii de adevarul nostru ,cat timp nu-l traim.
    Poate pe cei care stiu ,sunt constienti ca acea credinta a lor este gresita si totusi cauta sa improaste cu noroi in ortodoxie ar trebui sa fim fermi si sa ne departam de ei.
    Dar cu cei care cred cu sinceritate in dogmele lor ,necrezand ca sunt gresite , ar trebui sa facem in asa fel incat sa realizeze care este adevarul si sa-i intoarcem la ortodoxie.
    Nu ura fata de ei mi se pare o atitudine crestineasca ,ci sa ne rugam pentru intoarcerea lor ,precum a fiului ratacitor din Biblie.
    Sa nu uitam ca am fi putut fi noi de partea celalata.
    Doamne ajuta!

  10. Bruno :

    Date: September 15, 2009 @ 10:10 pm

    subscriu si eu la cele spuse de Monica M si de Bogdan dar si spiritului celor spuse – poate prea aspru, sau poate nu tinand cont de consecintele caderii din credinta- de parintele Necula.

    daca ne gandim nici sfintii parinti , nici Sf Pavel, nu au fost prea blanzi in cuvinte cu Arie si cu toti ceilalti eretici.

  11. ioana :

    Date: September 21, 2009 @ 1:26 pm

    “Un ortodox devine mai bun daca uraste un adventist? Sau adventistul daca uraste un ortodox?”

    Parinte Bopgdan Andrei.
    Nu e vorba de ura intre persoane. Este vorba de cunoasterea si necunoasterea unor invataturi in esenta lor. Necunoasterea in randul crestinilor ortodoxi e grava. Mesajul textului puncteaza spre adevaruri legate de prozelitismul sectelor in fapt, si nu spre o ura indreptata spre persoane de alte confesiuni.
    Recent am intalnit un om cu o experienta de viata incredibila. S-a convertit la cei de ziua a saptea, pentru ca, nemaiavand nici o speranta de viata, fiind foarte bolnav, l-a intalnit pe unul in Austria care l-a vindecat invatandu-l tehnici speciale de rugaciune la Iisus, si facandu-l sa creada in doctrine panteiste. S-a vindecat, dar e clar ca diavolul l-a vindecat, nu Dumnezeu. (omul mi-a spus ca rugaciunea din Biserica n-a avut efectul rugaciunii invatate de la acel eretic). Deci nu e de gluma. Oamenii trebuie sa inteleaga diferentele intre invataturi, care sunt drepte si care eretice, ca e in joc sufletul lor. Iar sfintia ta ca preot ai datoria sa cunosti bine aceste invataturi si modul in care se face prozelitism si sa actionezi. N-ai decat sa-ti scrutezi si propria persoana in timp ce actionezi, ca diavolul nu asteapta pana iti scrutezi sfintia ta proproia persoana.

  12. ioana :

    Date: September 21, 2009 @ 1:48 pm

    Sunt destul de multe persoane pareticulare, care, viata ducandu-i spre cautarea celor celor spirituale, dupa o “confruntare cu monahi si preoti, caci culmea, nu stiu cum se face ca inainte de a lua o decizie aceste parsoane trec pe la monahi si preoti, se lasa convisi de sectari care le demonstreaza “biblic” ca ei spun adevarul. Eu personal am cunoscut astfel de persoane. Mi-au spus: Ne-am dus la cutare, pentru ca intr-adevar ne-au demonstrat ca ei se bazeaza pe biblie. Deci, culmea, in lupta cu preotii si monahii pe la care aceste suflete au trecut, a invins diavolul “mare stiutor” de Scriptura. De ce? De ce n-a fost mai greu cuvantul preotilor? Nu cumva pentru ca de fapt eui nu cunosc bine Scriptura si exegeza, si nu stiu s-o opuna cum se cuvine altor invataturi? Deci trebuie sa aprofundam Scriptura, dar nu in sensul in care ai propus sfintia ta, sa aflam despre cei 10 molteni de la coasa (ca in cazul acestui text chiar n-are relevanta), ci in acest caz de a cunoaste foarte bine diferentele intre invatatura ortodoxa si celelalte invataturi care in multe locuri rastalmacesc Sciptura pentru a-i lamuri pe credinciosi. Inseamna asta ca-i instig sa urasca pe alte persoane? Inseamna ca ii instig sa cunoasca si sa se pazeasca, si ca condamne invataturile gresite. Foarte clar. E in joc sufletul fiecaruia dintre ei.

    Povestile cu pildele de traire, smerirea ierarhilor si alte lucruri vor veni in alte ordini de idei, nu aici.
    Aici e vorba de cuvantul de invatatura clar exprimat, bazat pe cunoastere aprofundata intr-adevar. Ca intr-adevar, nu poate sa-mi zica cineva “de ce spui tu ca asta e adevarul cu privire la invatatura Evangheliei? Mai bine vezi-ti de tine si de pacatele tale”. Pai eu imi vad de mine si de pacatele mele, dar unul dintre cele mai grave pacate, poate cel mai grav este nemarturisirea, ascunderea adevarului, lipsa de vointa si implicare in marturisirea adevarului. E asa? Ia vedeti acolo la Pactele impotriva Duhului Sfant, care sunt de neiertat. Sunt inaintea uciderilor chiar.

Leave a Comment

Your comment

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.