Insomnii. “Cel fara de pacat dintre voi sa arunce cel dintai piatra”

4:30 am LD. Insomnii

Cuget de dimineaţă
Cine nu e lovit de “boldul morţii” (cf. I Corinteni 15, 56)? Cine nu e călcător de lege? “…cine va păzi toată legea, dar va greşi într-o singură poruncă, s-a făcut vinovat faţă de toate poruncile” (Iacov 2, 10). Cine crede că mai avem şi alţi duşmani, decât pe diavol (diabolos, calomniator)? Cine crede că a venit vremea secerişului? Cine ştie să despartă oile de capre? Cine vicleneşte împotriva unşilor lui Dumnezeu şi crede că pe drept face asta?
EU!!!

Cuget de seară
Spre seară însă o ispită cum n-am mai trăit, m-a izbit puternic, fără preaviz. Oarecând, când am judecat aspru pe homosexuali, am păţit tot o mare ispită. Vă mărturisesc că de fiecare dată când mă aprind de ură “în numele dreptăţii”, primesc o palmă bună. Domnul se supără când loveşti în clerul Bisericii Sale, chiar şi când acesta, după logica omenească, merită mustrat cu asprime. El îi iubeşte pe unşii Lui. Ca şi odinioară, în Vechiul Testament, deşi arhiereii căzuseră în idolatrie şi alte păcate mari, pe toţi i-a trecut prin marea Roşie, pentru că erau ai Lui şi pentru că-i iubea.

Cuget de noapte
Nu l-am cunoscut pe vlădica Teodosie, aşadar nu am ce să spun despre dânsul. Aş putea să comentez din auzite, dar mă mustră cugetul de seară. Mi-am pus o înregistrare de pe trilulilu cu vlădica de la Tomis, să-l cunosc, să-l aud, să-l simt. Un Cuvânt la Canonul cel mare. Vă mărturisesc că m-a mişcat foarte tare pe alocuri. De vreo două ceasuri îmi răsună în minte cuvintele sale şi, tainic, aud pe Domnul şoptind: “Cel fără de păcat dintre voi să arunce cel dintâi piatra” (Ioan 8, 7). O, Doamne, ce răspuns voi da pentru faptele mele?

LD

ips-teodosie

Cuvant de invatatura al IPS Teodosie la Canonul cel Mare
Asculta mai multe audio Diverse »

“Şi care e nevoinţa pe care trebuie să o împlinim? În primul rând părerea de rău că am greşit. Ce face un om când îi pare rău că a greşit? Trebuie să se oprească. Dacă am greşit, să nu plângem şi să greşim mai departe, ci să plângem şi plânsul să ne oprească din aceste greşeli pe care le-am făcut. Şi după ce ne-am oprit trebuie să ne pregătim, să ne descărcăm de poverile pe care le-am adunat pe sufletul nostru. (…) … lacrimile au rolul cel dintâi în întoarcerea noastră către Dumnezeu. Nimic nu ne poate îndrepta mai lesne către Dumnezeu că plânsul cu lacrimi al nostru, cu părerea de rău, cu hotărârea de a ne opri de la păcatele cele grele, de a ne opri şi de la cele uşoare pe cât ne este cu putinţă (…)”.

Cred că fiecare dintre noi simte nevoia să înceapă căinţa, să înceapă plânsul şi chiar vă îndemn acasă când vă rugaţi, duceţi duhul de căinţă al acestui Canon … (…) iată ce spune o cântare a Canonului din seara aceasta: Iată cine mă osândeşte, gândul meu mă osândeşte, pentru că nimic nu este mai apăsător decât gândul că am făcut fapte rele, aceasta e cea mai mare povară pe care pot s-o port. În căinţă a simţit Sfântul Andrei (Criteanul n.n.) această povară a osândirii gândului propriu. Că de fapt acesta e începutul iadului – când ştii că ai făcut rău şi nu te îndrepţi. Şi în iad omul are parte de tot răul pe care l-a făcut şi nu se poate întoarce din rău la bine… Să nu ajungem acea clipă înfricoşătoare, ca să ne apese gândul şi să fim împovăraţi cu greutatea păcatelor noastre (…)”.

IPS Teodosie

86 Responses
  1. mihailt :

    Date: May 7, 2009 @ 5:20 am

    “7. Şi s-a făcut război în cer: Mihail şi îngerii lui au pornit război cu balaurul. Şi se războia şi balaurul şi îngerii lui.
    8. Şi n-a izbutit el, nici nu s-a mai găsit pentru ei loc în cer.
    9. Şi a fost aruncat balaurul cel mare, şarpele de demult, care se cheamă diavol şi satana, cel ce înşeală pe toată lumea, aruncat a fost pe pământ şi îngerii lui au fost aruncaţi cu el.
    10. Şi am auzit glas mare, în cer, zicând: Acum s-a făcut mântuirea şi puterea şi împărăţia Dumnezeului nostru şi stăpânirea Hristosului Său, căci aruncat a fost pârâşul fraţilor noştri, cel ce îi pâra pe ei înaintea Dumnezeului nostru, ziua şi noaptea.
    11. Şi ei l-au biruit prin sângele Mielului şi prin cuvântul mărturiei lor şi nu şi-au iubit sufletul lor, până la moarte.

  2. Dana :

    Date: May 7, 2009 @ 7:45 am

    Da…miscatoare vorbe, acum se vede ca le simtise personal, adanc, inainte de a le rosti. Pot sa spun ca indiferent ce ar fi facut, eu ii sunt recunoscatoare pentru ca a adus in Constanta, de 2 ori, Braul Maicii Domnului. Prin asta m-a ajutat tare mult, pe mine personal, de ne-exprimat in cuvinte. Si cu siguranta ca pe multi altii…Domnul sa il aiba in paza lui. Nu este om traitor in lume, fara de pacat.

  3. Ioan :

    Date: May 7, 2009 @ 9:25 am

    Iertarea este data DINAINTE. Nu avem dreptul de a judeca . Stiu ca la fratii nostrii catolici cand un om inalt greseste isi prezinta singur demisia . Este un gest firesc . Dar ca si in politica ,in Roamnia , AGATATUL DE SCAUN este o problema veche . Este diferenta dintre cultura catolica si cultura turco-fanariota . Caci bizantinismul este ceva inalt . Este ceva elitist . Nu ce a devenit intre timp surogatul sau ….pe axa Bucuersti-Atena – Belgrad cu infailibilitatea “soarelui de la rasarit” care ne baga in cap de ceva decenii ori tari , ori vladici de tot felul , multi dintre ei anti-occidentali . Cu o astfel de cultura din tinda lu taica x sau y defilam voiosi spre omul NOU din a 4 a Roma ( a 3 a din cate stim este proiect rusesc …nu de gaz mai fratilor ) .

  4. Marius :

    Date: May 7, 2009 @ 9:37 am

    Acum vreo doi ani a fost un un documentar la televiziunea nationala in care Prea Sfintitul Teodosie prezenta locul de pustnicire a unor sfinti dobrogeni. Tin minte si acum ca pasea descult peste iarba uscata si maracini din evlavie pentru acele locuri.

  5. parereamea :

    Date: May 7, 2009 @ 9:39 am

    Cind suntem mici tot ce vrem e sa plecam in lume, sa cunoastem locuri si oameni noi, de ai nostri de acasa suntem satui…Cind mai crestem un pic, de dam seama cat de haină e lumea si ca mai bine ca acasa nu e nicaieri. Si ne e drag sa fim cu parintii, cu fratii si surorile, si nu ne mai amaram de defectele lor, si nu ne mai scot din sarite, ci vrem sa fim cat mai mult impreuna si sa-i ajutam cu orice putem. Ma simt amarata ca si cum cineva din familia mea ar fi intrat intr-o mare incurcatura, cu sau fara voia sa, si as vrea sa-l scot basma curata cu orice pret. Nu asa ar face oricine cu un frate, o sora, un parinte? Indiferent cum ne sunt ierarhii sau cum credem noi ca sunt, ei sunt ai nostri si mai bine decat cu ei nu o sa ne fie cu nimeni. Rusine jurnalistilor, niste cozi de topor cu aere de justitiari. Numai vazand minciuna si falsitatea cu care au abordat “cazul” ar trebui sa ne dam seama ce duh necurat au. Cum as putea sa cred in onestitatea acestui film? Pe multi a deranjat IPS Teodosie, iar un nou scandal in BOR e clar ca era vremea sa fie iarasi starnit.

  6. CristiCristian :

    Date: May 7, 2009 @ 9:57 am

    Frumoase ganduri Laurentiu!

    Dar ceea ce s-a intamplat a fost tot cu ingaduinta de sus.
    Situatia e trista!
    Deja lumea vorbeste, necredinciosii spurca mai departe samd.
    Adevarat cuvantul Apocalipsei: 11.”Cine e nedrept, să nedreptăţească înainte. Cine e spurcat, să se spurce încă. Cine este drept, să facă dreptate mai departe. Cine este sfânt, să se sfinţească încă.”

    Dezbinarea este sport national la romani si din pacate nu reusim sa coagulam in jurul unor idealuri inalte de mantuire, de dobandire a Harului Duhului Sfant.
    Cu siguranta traim acele vremuri descrise mai sus.
    E trist cand vedem fratii cu mainile ocupate de pietre desi eticheteaza ca fiind “ortodocsi”.
    De vazut si episodul Dan Puric si proiectul de la rapa robilor cand “fratii” ortodocsi n-aveau maini suficiente ptr pietrele ce le aveau la indemana.
    Din pacate mai lesne se doreste moartea pacatosului decat indreptarea lui spre viata.
    Vorba parintelui Arsenie Papacioc cand spune ca iubirea vrajmasului nu este o recomandare ci o porunca.
    Incercand sa implinim aceasta porunca vom reusi cate putin si daca nu vom reusi cel putin vom fi pe cale si prin aceasta vom spera la mantuire si iertare.
    De fiecare data nu ne ramane dacat sa ne rugam.
    Doamne miluieste-ne!

    Cristian

  7. Ioana :

    Date: May 7, 2009 @ 10:26 am

    Imi place mult articolul cu insomniile, stilul este minunat, adevaruri cat cuprinde, si acuma il voi asculta si pe vladica, dar dinainte spun ca eu nu sunt de acord sa privim la ce face preotul, ca si el este om, si apoi sa-l mai si judecam, fereasca Dumnezeu, ca sa ne atragem noi insine judecata, ci sa facem ce zice preotul, ca eu, de ex, n-am intalnit inca preot care sa nu zica bine; si stau cuminte si atenta ascultand predicile, sa nu cumva sa scap vreun cuvant, care ar rata intelesul celor spuse; sincer ! Mi-a placut articolul; scrii foarte bine! Felicitari !

  8. carmen elena ivan :

    Date: May 7, 2009 @ 10:46 am

    O parere
    Prin 2002 sau 2003 pe cand eram studenta la Institutul teologic romano-catolic,am auzit vorbindu-se de IPS Teodosie, pe atunci Snagoveanul (era “implicat” ca si acum intr-un scandal de acelasi fel ca cel de acum).
    Ni s-a spus atunci, ca orice am auzi despre episcopi, preoti – despre cler – sa ne silim sa nu ne tulburam in nici un fel si mai mult sa respingem gandurile de judecata care ne vin; iar daca se dovedeste pe fata greseala prelatului, noi crestinii, enoriasii, sa cautam sa ne rugam cu multa ardoare si sarguinta pt ei (si pt noi ca sa ne dea Dumnezeu preoti placuti LUI);
    Sa fim atenti ca dusmanul se foloseste foarte usor de o “slabiciune”, iar daca persoana este si prelat, atunci vrasmasul va ataca si mai furios, tocmai sa discretiteze slujitorii Bisericii si Biserica, iar acum in zilele noastre, cand umbla ca un leu turbat sa inghita …este si mai periculos, stiind ca nu mai are timp.
    Sa avem incredere ca daca Dumnezeu i-a chemat la aceasta vocatie, slujire, le va da harul necesar sa nu se piarda, iar rugaciunea ramane arma biruitoare (alaturi de credinta si speranta si iubire)
    Cristos a inviat!

  9. mihali :

    Date: May 7, 2009 @ 10:56 am

    Numai cine nu-l cunoaste pe IPS personal se poate bucura de nefericita imprejurare prin care trece. Astept sa vad cine arunca cu piatra intai…

  10. Petru Avram :

    Date: May 7, 2009 @ 12:05 pm

    Ma bucur cand vad compatimire printre crestini… Sincer! Mai ales cand o facem fata de un ierarh care a gresit.

    Ma gandeam insa la campania de dupa iertarea Sinodala acordata preacatolicului Nicolaus, al Timisoarei ortodox ? arhiereu. Sau la sarmanul Patriarh pus sa infrunte valuri de preacuvioasa si pasaportnica impotrivire. Si imi ziceam ca ar fi bine ca acest teribil echilibru sa nu ne paraseasca niciodata si sa nadajduim ca poate, astfel, nici Domnul nu ne va parasi.

    Si cred cu tarie ca aceste ganduri, cugete cum preafrumos li se zice, sunt cele normale. Macar in prima instanta, pana ce il mustri intre tine si el pe cel ce a smintit, pana ce il zici Bisericii si poate si dupa aceea, cand deja-ti este ca un vames si ca un pacatos.

    Domnul sa va ajute!

  11. CosminP :

    Date: May 7, 2009 @ 12:19 pm

    Mie nu-mi pare rau el!
    Imi pare rau de absolventii de teologie care sunt nevoiti sa plateasca (sub diferite forme) harul preotiei, pe care Duhul Sfant il da prin mainile episcopilor. Nu va ganditi neaparat la bani, ci la “mici” atentii, cadouri, donatii, contributii “benevole”, intermedieri, contracte cu societati comerciale al caror patron e proaspatul hirotonit sau un membru al familiei acestuia etc.
    Din pacate, nici de data aceasta Sf. Sinod nu va lua decizia corecta ci va face din nou un compromis, caci “cel fara de pacat dintre voi sa arunce cel dintai cu piatra”, adica acela dintre sinodali care se stie strain de orice forma de simonie sa propuna primul caterisirea.
    Nadajduiesc ca macar justitia laica sa-si faca datoria…

  12. Lonelyshepherd :

    Date: May 7, 2009 @ 12:51 pm

    Vă fericesc din adâncul inimii şi cu toată sinceritatea că nu-l cunoaşteţi pe vlădica Teodosie!Vă doresc pentru tot restul vieţii voastre să nu-i cunoaşteţi decât predicile,catehezele,în general,cuvintele de învăţătură.Cele cu care ne fălim să ieşim la arătare şi care dau bine pe sticlă,la popor,în susţinerea făţişă a candidaţilor P.S.D.Măştile inocenţei!Pe acestea să le aflaţi şi mai mult să nu cercetaţi!Scriptura e atât de profundă şi de inepuizabilă interpretativ,iar darul lui Dumnezeu exegetico-omiletic revărsat asupra Î.P.S. Sale atât de covârşitor,încât îl poate acoperi până la o vreme…Dumnezeu dă harul şi pt. ca la judecată să nu avem cuvânt de-ndreptăţire,şi pt. a-şi arăta marea Lui iubire de oameni mântuitoare (atât pt. cei cărora li-l dă,cât şi pt. cei pt. care îl dă).Dă harul şi ca pe un văl al lui Moise care ne acoperă adevărata faţă ca să nu se vadă stricăciunea (”ajutor şi acoperitor s-a făcut mie spre mântuire…”),ca să nu smintim întrutotul.Până la o vreme însă,doar până la o vreme “ochii lor erau ţinuţi ca să nu-l cunoască”.Dumnezeu face să răsară soarele şi peste cei buni şi peste cei răi,şi trimite ploaie şi peste cei drepţi şi peste cei nedrepţi…Până la Judecată!”Soarele dreptăţii” şi “ploaia cea de pe lână” a darurilor Duhului Sfânt.Dacă pt. mântuirea voastră personală vă aranjează mai mult să desprindeţi din context sau,mă rog, să recontextualizaţi in extenso următorul citat,faceţi-o.Dar vedeţi să nu care cumva să fie mai mare daraua decât ocaua!”Cine eşti tu, ca să judeci pe sluga altuia? Pentru stăpânul său stă sau cade. Dar va sta, căci Domnul are putere ca să-l facă să stea.”(Rom 14:4)…(voi reveni)

  13. Lonelyshepherd :

    Date: May 7, 2009 @ 12:55 pm

    Puteţi gândi şi aşa:S-a încrezut în “ochiul dracului”?!Să-l scape acum,dacă-l iubeşte…Dar judecata este fără milă pt. cel care nu are milă…(voi reveni)

  14. camelia :

    Date: May 7, 2009 @ 1:36 pm

    @ Lonelyshepherd :

    te rog,ajuta-ma sa inteleg sensul acestor cuvinte :

    “26. Şi să nu te sui pe trepte la jertfelnicul Meu, ca să nu se descopere acolo goliciunea ta!”
    (Iesirea,cap.20)

  15. AUREL PARV :

    Date: May 7, 2009 @ 1:38 pm

    Exista pocainta pentru orice pacat…….. smerenia trebuie sa ajunga chiar si prin episcopii,nu cred ca trebuie sa cautam argumente in favoarea sau defavoare episcopului.
    A cazut se ridica ….scopul este mantuirea …… impacarea cu Hristos si nu cu ziarul Romania Libera, DNA, Basescu……

  16. Iuliana :

    Date: May 7, 2009 @ 1:46 pm

    Nu va cunosc, nu ma cunoasteti, dar va multumesc ca n-ati dat si dvs cu piatra in cel cazut intre talhari. Banuiesc ca este vinovat, dar mi-e mila si ma doare si simt nevoia, in mod paradoxal, poate, sa-i iau apararea. Nu suport sa vad un om lovit cu sete si manjit cu ura si despuiat de tot ceea ce a mai ramas bun in el, pentru ca a gresit grav si a fost prins si supus oprobriului public. Nu judec eu, nu sunt in masura, sunt mult mai pacatoasa si mai cazuta si lipsita de har decat IPS. Si nu-mi doresc nimic altceva decat indreptarea sa. Asa sa ajute Domnul multmilostivul!

  17. Lonelyshepherd :

    Date: May 7, 2009 @ 4:31 pm

  18. diana :

    Date: May 7, 2009 @ 5:33 pm

    “A judeca pe ierarhi în faţa poporului este cea mai mare sminteală. Aşa au apărut sectele. De unde credeţi că s-au pornit protestanţii şi toată nebuneala? S-au judecat cu mai-marii lor, ” că nu mai sunt chiar aşa sfinţi preoţii ăştia, ce noi nu suntem sfinţi? Hai să facem noi Biserica noastră!” Şi au făcut-o! Deşi aparent rămânem în Biserică, noi tot ne dezbinăm.” Cuvintele apartin parintelui Savatie Bastovoi. Am citit aacest interviu in urmacu ceva timp si de atunci ma tem foarte mult si evit cat pot sa mai judec pe vreu episcop sau preot. Pentru cine vrea sa citeasca articolul integral, aveti aici link-ul: http://gabrieltzu.wordpress.com/2009/05/07/despre-cinstea-cuvenita-episcopilor-savatie-bastovoi/

  19. camelia :

    Date: May 7, 2009 @ 5:39 pm

    Am citit articolul si iti multumesc,Lonelyshepherd.Este mult mai mult decat ma asteptam.Doamne,ajuta!

  20. CosminP :

    Date: May 7, 2009 @ 6:07 pm

    @ Camelia
    La început, preotul israelit care aducea jertfa avea pe el doar o bucată de pânză împrejurul coapselor, după modelul egiptean. Mai târziu, când altarele erau înalte şi cu trepte de acces, preoţii erau obligaţi să poarte pe dedesubt pantaloni (Iesirea 28:42 – Să le faci pantaloni de in, de la brâu până sub genunchi, ca să-şi acopere goliciunea trupului lor).

  21. ioana :

    Date: May 7, 2009 @ 6:24 pm

    Alta Ioana decat cea de sus

    Cuget de dimineata
    Am citit oarece articole despre un preasfintit. Ei si ce? S-a si demonstrat cat este adevarat ce se pretinde? De ce l-as scuza, pe motiv ca Domnul il iubeste, cand in felul acesta l-as acuza (indirect)

    Cuget de seara
    Nu-i urasc pe homosexuali, de ce i-as ura? ei se urasc singuri prin viata pe care o duc; da urasc din toata inima acest pacat al homosexualitatii, care pute; aceasta manie, ura fata de pacat ii este necesar oricarui crestin adevarat ca sa se tina departe de aceasta putoare oribila care zace in pacate; cine nu uraste pacatul, nu fuge de pacat in propria viata; si daca prin cuvintele mele hotarate as putea vreodata sa determin vreun homosexual sa iasa din putoarea in care zace, as face-o.

    cuget de noapte
    L-am auzit per IPS Teodosie, de fiecare data las praznicul Sfantului Dimitrie Basarabov pe dealul Patriarhiei. Are un dar special de a creste evlavia celor prezenti.
    Hristos a inviat

  22. camelia :

    Date: May 7, 2009 @ 6:45 pm

    multumesc,CosminP;citind capitolul respectiv,am fost tentata sa cred ca de fapt goliciunea despre care se vorbeste acolo are nu sens de nuditate ci,mai degraba de rusine,de degradare morala,de cadere dpdv spiritual,dezonoare.

  23. Ionut Trandafirescu :

    Date: May 7, 2009 @ 8:05 pm

    geniala postare. o atitudine corecta si necesara. cat despre cugetul de seara… el ar trebui sa ne calauzeasca si sa ne aminteasca ca suntem prea prapaditi sa rostim ceva. eu ma uit la mine… dezastru total. realitatea este trista; se inmultesc aceste cazuri, motive de izbanda pentru necredinciosi de a ne scoate ochii.

  24. Ionut Trandafirescu :

    Date: May 7, 2009 @ 8:10 pm

    totusi din aceasta stire, eveniment, dezastru, dezvaluire, ce-o fi ea… ar iesi totusi un lucru bun: se maresc tirajele cotidianelor romanesti, asa cum a fost si cu “fenomenul Tanacu”
    aaa… si am uitat o chestie. noi nici macar nu stim toate ascunzisiurile Inaltilor… :) ) n-ar mai fi crezut in BoR decat sfintii…

  25. Lonelyshepherd :

    Date: May 7, 2009 @ 8:59 pm

    @camelia:Lui Dumnezeu nu-i place să ne suim mai sus decât suntem.Nu-i placeau nici altarele de jertfa ale paganilor,cu trepte,in varful carora isi cladeau sanctuare,ziguratele babiloniene,ale Urului Caldeii din care l-a scos Dumnezeu pe Avraam,asa cum avea sa-l scoata pe Moise dintre piramidele cu trepte egiptene,care faceau din oameni (morti sau nu) zei.I-a-nvartit vreo 40 de ani prin pustiu ca sa-i dezbare de idolatrie,sa se nasca alte generatii,neinrobite (si) spiritual …Îti amintesti ca-n 40 de zile cat a stat Moise pe Sinai ei si-au facut un fel de bou Apis si i se inchinau…In plus,imbracamintea initiala era cam cea descrisa de CosminP.Iarta-ma ca n-am putut raspunde mai devreme…De aceea am lasat pt. moment doar acel link catre art. “Simonia”.

  26. Lonelyshepherd :

    Date: May 7, 2009 @ 9:07 pm

    Din pacate,”treptele” ierarhiei bisericesti au ajuns sa fie (cam) acestea,-de zigurat si de ce veti mai gasi dupa linkul acesta:
    http://trandafirescu.files.wordpress.com/2009/05/corpculture12.jpg?w=485&h=557

  27. doina ciobanu :

    Date: May 7, 2009 @ 10:34 pm

    Undeva,in PATERICUL EGIPTEAN, ni se aminteste o intamplare.
    Ucenicului care trebaluia pe langa chilie,i se nazare ca,in locul a doi snopi de grau,s-ar afla un barbat si o femeie care pacatuiau. Indignat peste poate, merge si da cu piciorul in snopi si, parandu-i-se ca este prea putin,se duce si la Avva si-i relateaza tot ceea ce i se pare ca vede, cerandu-i parerea.
    Iar Avva ii raspunde simplu: “Daca as fi vazut, i-as fi acoperit de indata cu mantia”.
    (Imi pare rau ca nu am retinut contextul exact, cred ca e vorba de Avva Pimen).
    Am terminat cu examinarea propriei noastre vieti, paharul sufletului este stralucitor pe dinauntru si pe dinafara,suntem si infailibili pe deasupra, asa ca ce ne ramane pentru raspunsul cel mare este sa ne ocupam cu muuuulta grija de judecarea celui de langa noi, nu-i asa?

  28. Interogatoriu imaginar cu jurnalistul de la România Liberă, cel care s-a prezentat la IPS Teodosie minţind că vrea să devină preot « N-am cuvinte… :

    Date: May 7, 2009 @ 11:44 pm

    [...] ai Bisericii, privind unele aşa-zise greşeli ale lor am găsit pe blogul lui Laurenţiu Dumitru: Insomnii. “Cel fara de pacat dintre voi sa arunce cel dintai piatra”, blogul Pr. Savatie: Va fi sau nu vlădica Teodosie ţapul ispăşitor al BOR? şi blogul Ortodoxia [...]

  29. Margin Ionut :

    Date: May 8, 2009 @ 12:40 am

    DIN CUVINTELE AVVEI PIMEN
    (versificate de Pr. Trandafir Vid)
    Cuvântul 12:

    Un frate care a săvârşit greu păcat
    pe avva Pimen într-o zi l-a întrebat:
    „-De mă voi pocăi trei ani din greu
    mă iartă oare bunul Dumnezeu?
    -Mai mult de trei zile nu-i trebuieşte
    celui ce-şi plânge fapta şi n-o mai săvârşeşte.”

    Cuvântul 64:

    „Acoperă greşala fratelui de vei vrea
    la fel să o ascundă şi Domnul pe a ta.
    În acel ceas în care îi vădeşti fapta rea
    şi Dumnezeu arată nelegiuirea ta.”

    – ma doare sufletul de aceasta situatie in care se afla IPS Teodosie, nu pot sa-l judec. personal as fi preferat sa nu stiu nimic din toate accestea. Pana la urma urmei, un episcop poate pune mana pe cine vrea! Eu am trait pe pielea mea, sa-ti scoata cineva cuvintele din context, iar tot ce am vazut era rupt din context si bine programat. Daca la vorba “esti bogat” contextul a fost urmatorul:
    R. – IPS voastra vreau sa fac o donatie pt sfanta arhiepiscopie/
    IPS – nu trebuie
    R. – dar simt asa un imbold, vreau sa o fac, as lua un rand de vesminte arhieresti…
    IPS – am de toate, mai bine ai da la saraci, stii uite am un proiect in desfasurare, unul social, dar nu te-as apasa pe tine…
    R. – dar nu e nicio o problema…
    IPS – iti permiti? poti sa o faci? esti bogat? cat de bogat esti? sa nu te incarci prea mult cu o responsabilitate care nu e a ta…

    etc, scenariul poate continua…

    Parintele Paisie Aghioritul vorbeste asa de frumos dand pilda un copil despre gandul cel bun….
    Fratilor sa nu va vatamati sufletele cu ganduri patimase de la aceasta “stire” hai sa avem gand bun si sa ne vedem de sufletele noastre!

  30. Silviu :

    Date: May 8, 2009 @ 12:48 am

    Alin?????

  31. Lonelyshepherd :

    Date: May 8, 2009 @ 2:48 am

    @Margin Ionut:Ai grija ca aici nu faci “teologie cu Ana”,-fetita dumitale de 3 ani si jumatate…Vrei sa ne convingi de minunatia de haine croite imparatului,cand pana si un copil (sau poate doar un copil,dar copil cu inima) vede ca imparatul e gol…Daca ti-ai propus sa cauti pe-aici magarul lui Buridan si sa-l scopesti cu maieutica de “Imblanzirea scorpiei”,sa stii ca ti-ai ratat targetul,adică…”păcat”(amartia/păcat=a cadea pe langa tinta;a nu tinti unde trebuie).Una e “sa-l acoperi cu mantia”(lasa ca,cu mantia,stie sa s-acopere si singur,mult mai eficient…) si alta e sa ne ceri sa ne tragem sacul pe cap si asa sa umblam intru saracia cu “duhul”.Scriptura ne invata că,cu sacul, trebuie sa ne-ncingem in jurul coapselor,nu sa ni-l tragem peste cap ca tutele,pentru wash braining.Una e sa-l invalui in dragostea aratata prin parere de rau si ferire de a-l judeca,alta-sa ne pui neuronii pe bigudiuri si sa ni-i intinzi-bucle vieneze prin bucle de redirijari mentale induse.Una e sa ne ceri sa-l facem iertat sau macar nejudecat de noi,-oamenii si alta e sa ne ceri sa-l facem scapat. “Pana la urma urmei, un episcop poate pune mana pe cine vrea!”Adica cum?!Quod licet Jovis,non licet bovis??!Da’ cu intrebarea adresata poporului in 3 limbi daca e vrednic candidatul la hirotonie cum ramane??!E la şto?!Pentru frectie la piciorul de…lut al orgoliului nărozilor din norod şi înglodaţilor din gloată care vin ca ţăranii la depunerea jurământului de soldat prost??!Probabil că da,dacă ne aruncăm o privire peste Noul Statut al B.O.R.Nu mai bubuie paşii lui Dumnezeu prin istorie (vox populi=vox Dei),ci vox derbedei;se-aud paşi pe coridor,/paşi de plutonier major.-S’ trăiţi!Trăiţi-ar neamu’!

  32. Mircea Puscasu :

    Date: May 8, 2009 @ 12:20 pm

    Lonelyshepherd

    M-ai omorat.
    Am ras pana la epuizare.
    Ras-plans, haz de necaz.
    Dupa ras am redevenit trist, amar si neimpacat.

    Cele bune tie si la toti ai tai!

  33. Alina :

    Date: May 8, 2009 @ 3:06 pm

    Va multumesc din suflet pentru cuvintul de sus!…intoxicata de articolele din presa care nu se mai opresc sa improaste cu noroi, m-am bucurat foarte mult cand am citit ce ati scris mai sus…Articolul dumneavoastra a patruns ca o adiere si a linistit din zbuciumul care ma apasa de vreo 2 zile.

  34. leo :

    Date: May 8, 2009 @ 4:16 pm

    Dumnezeu il iubeste! Dumnezeu il vrea langa el. Numai Dumnezeu il poate vindeca de patimi ca si pe noi! Numai El poate sa faca asta! Credeti ca IPS ar fi ascultat de sfatul cuiva?
    Asa ca nu va faceti griji pentru el, ci fiecare pentru pacatele sale!Slava Tie Doamne!

  35. diana :

    Date: May 8, 2009 @ 6:46 pm

    @Lonelyshepherd: Am doar o intrebare. Nu e malitioasa. E pura curiozitate. Cand ati fost hirotonit, nu ati facut niciun demers? Nu ati incercat sa interveniti cu nimeni? Ati fost chemat din multimea de absolventi si poporul a spus in constiinta de cauza “Vrednic este?”
    Repet!Nu vreau sa va contrazic, ba chiar in mare parte sunt de acord cu sfintia voastra, dar nu mi/am putut stapani curiozitatea…

  36. Lonelyshepherd :

    Date: May 8, 2009 @ 8:43 pm

    @diana:Singurul demers pe care l-am facut a fost acela ca parintele meu duhovnic (un arhiepiscop) s-a hotarat sa-i vorbeasca (sa dea marturie-recomandare)despre fiul sau duhovnicesc colegului de Sinod din eparhia caruia faceam parte la vremea aceea si care urma sa ma hirotoneasca.In rest,au contat diplomele puse la dosar (evident,notele,mediile) si raspunsurile pe care i le-am dat arhiereului meu la intrebarile “incuietoare” pe care mi le-a pus (caci a dorit sa ma cunoasca personal si sa se convinga personal de ce-mi poate capul).Am avut sansa de a fi hirotonit intr-o localitate unde aveam rude si unde mergeam destul de des,asa incat,cel putin unii,au raspuns in cunostinta de…subiect.M-am umplut de modestie raspunzandu-ti,dar…asta e.

  37. Lonelyshepherd :

    Date: May 8, 2009 @ 8:53 pm

    Pentru cati dintre preoti si arhierei mai decide crestinul consatean/concitadin cu buna evlavie si bun nume daca este vrednic cel ce se aduce spre a fi hirotonit,cand arhiereii (de cele mai multe ori) il iau dintr-o localitate si-l hirotonesc intr-alta,hirotonia nemaifiind un eveniment de capetenie al parohiei (nici al celei din care provine “neofitul” sau “ipopsifiul”,nici al celei careia i se va pune pe/la inima)?!Acolo unde nu-l cunoaste nimeni,gura-casca striga formal:”Vrednic este!”Sau acest raspuns/hotarare de permisivitate il da doar corul adus de episcopul infailibil,transformandu-se intr-o formalitate,intr-un raspuns de strana.Ne spalam pe maini ca Pilat(in limbaj crestin,desigur),zicand:”-Cati suntem credinciosi…”si raspunzandu-ne tot noi intre noi,endemic si epidemic,plastic si…neo-plasmatic:”-Toti suntem credinciosi!”

    Oare?!

    Ce-ati zice daca v-as spune ca una dintre intrebarile pe care n-o pune nici un preot la Spovedanie(si cu atat mai putin un arhiereu) ar trebui sa fie:”Participand la o hirotonie (de diacon/preot/arhiereu) ai dat marturie punandu-te chezas asemenea nasilor pentru vreun candidat,raspunzand:”Vrednic este!” fara sa-l cunosti sau stiind bine ca e nevrednic??!”

    Nu stiu cum se deschid lucrarile unui consistoriu eparhial sau protopopesc,dar parca,pentru asemenea “lucraturi”, imi vine sa propun un polihroniu de consistoriu:

    “De Stapanul si Arhiereul nostru,Doamne,ne pazeste!”

    Dar poate ca:”Asa Arhiereu ni se cuvenea sa avem;care de Dumnezeu nu se teme si de oameni nu se rusineaza!Ca mare este Artemisa efesenilor!”

  38. Ioan :

    Date: May 8, 2009 @ 9:55 pm

    Fratelui nostru Loneleyshep…,
    apreciez mult munca si straduinta cu care ai scris cu atata sarg despre aceasta tema si ai incercat ca piatra sa o arunci asa invelita in staniol sau in punguta de cadouri ca sa nu para ceea ce este.Cu toti stim sau daca nu, am fost invatati in ultimele zile de la tv si ziare ce este simonia, asa ca aceste prezentari cu titlu personal(comentarii) demne de un seminarist sau cel mult student la teologie care repeta niste fraze invatate din manualul de drept canonic sau dogmatica nu le consider decat demne de o nota la una din obiectele acestea.
    Se pare totusi ca la prima lectie de drept canonic ai lipsit si ai pierdut esenta si iata si de ce :canonul are rolul de indreptare , de al trezi de al ridica pe cel cazut si nu de a da un par in cap acestuia. Mantuitorul nu vine ca sa ne osandeasca, ci pentru a ne ridica din pacatul ce ne robise.El vine sa indrepte firea cea cazuta( si nu mai intru aici in detalii)lasand judecata pentru sfarsitul lumii. Trebuie sa mai spun ca aceste canoane au rolul de a indrepta pe cel cazut, astfel incat sa-l repuna pe drumul spre mantuire al iubirii fata de Dumnezeu si de aproapele, nu pe drumul cel plin de scaieti.Iubite frate inainte de a sari asupra unui om fie el bun sau rau cu normele de drept canonic in brate, trebuie sa facem dovada iubirii, intelegerii si rabdarii sa i aratam calea cea dreapta, iar daca el continua sa statorniceasca in cele rele Bunul Dumnezeu sa se miloistiveasca spre el, iar noi cu rugaciunile noastre sa cerem iertare pentr el. Un alt lucru uitat in expunerea ta este ca aceste canoane sunt modul cum au hotarat Parintii bisericesti in acele vremuri lasand acestea drept model dar odata cu ele si posibilitatea ca de la caz la caz ele sa sa fie ori mai aspre ori mai blande.( Si la spovedanie canonul dat penitentului poate sa fie micsorat sau marit dupa pocainta, dupa stradania,firea si taria duhovniceasca a fiecaruia, iar niciodata acesta nu se poate aplica la fel ca fiecare este diferit- ca sa nu spun ca multi din Sf. Parinti sugereaza duhovnicului sa nu dea un canon mai mare decat el insusi poate face.)Deci eu cred ca mai intai de toate trebuie sa dam dovada de iubire chiar si pentru cei ce noi ii consideram din vari motive rai sau nedrepti ,ca numai asa putem face dovada unui adevarat crestin (a iubi pe mama-tata, sora-frate, sot- sotie nue e chiar asa de greu dar a iubi ce vrajmasul tau e adevarata iubire crestineasca.Iar acum ca sa nu ma crezi chiar nestiutor a celor 2 manuale de drept canonic(si sa nu ma laud cu altele)trebui sa iti spun si ceva legat de judecarea unui unui episcop, preot sau deacon:- 1 cel ce acuza pe unul dintre acestia(3) trebuie mai intai cercetat sa se vada ce nume bun are el(cat de drept este el si cat de mult poate sa se ia in considerarea marturia sa)v. 25 Ap;128,129,130 Cart.- 2 apoi scopul ei sa fie inpacare si infaptuirea dreptati(mu anumite scopuri personale sau de grup) v Const.Apost.II,4 – 3 ca martor san u fie chemati eretici si cei necredinciosi 75 Ap -4 episcopul trebuie judecat de catre episcopi si inatalnim aici si un numar specificat in canoane cel putin 12 episcopi iar pentru preot 6 si diacon 3(ex 12Cart)iar in caz de graba cel putin un numar egal cu cel al celor care au fost la horotonie…..
    Si sunt si alte multe lucruri de care trebuie sa se tina cont intr-o judecata pentru a se face dreptate si nu doar pentru o razbunare sau altele.Deci iubiti frati noi sa lasam sinodul sa judece iar noi sa ne rugam pentru unitatea bisericii noastre si mantuire ca mai sa putem spune fara de osada si cu curatie Tatalui nostru:
    “Si ne iarta noua gresalele noastre
    Precum si noi iertam gresitilor nostri”

  39. pr Ioan :

    Date: May 8, 2009 @ 10:26 pm

    Scuzele de rigoare pentru adresare lonleyshep… dar nu stiam ca ca ati fii preot, dar totusi daca esti si nu doar te lauzi, inseamna ca iti este teama de a scrie sub numele real si inca esti la treapta de incepator.Nu incerca prin lauda ce ti-o faci cu asa zisele note si… sa crezi ca poti sa inlocuesti vocea poporului ca daca bine stii avem multi sfinti episcopi si preoti alesi din randul celor cei mai simplii si care nu au avut vraful de diplome obtinute cine stie cum…(si nu uita ca cei ce participa la hirotonie sunt martori si garanti ai candidatului prin ceea ce ei spun iar totodata aceasta are si din randul treptei la care vine, nasi care sa-l indrume)Nu cred ca este frumos a incerca sa acuzi pe alti si pe tine sa te scoti basma curata pe seama unor diplome, stie bunul Dumnezeu pentru ce este chemat fiecare si se ingrijeste El de toti AAA si nu uita preotul care nu este in comuniune cu episcopul sau este in afara(iar toti sunt in comuniune cu Hristos.
    Iarta-ma frate pentru cele ce le zic, ca nu sunt cu rautate ci pentru indreptare si folos si nici nu voiesc eu sa te judec.Dumnezeu sa ierte pe toti.

  40. favsto :

    Date: May 9, 2009 @ 1:05 am

    pt Lonelyshepherd:esti un dulce parinte, pe langa inteligenta si cultura ai un simt al umorului inviorator, ma bucur mult de toate cele ce le-ati postat….asa e cand nu mai putem face nimic , facem haz de necaz….in dulcele stil romanesc…

  41. Pavel :

    Date: May 9, 2009 @ 10:48 am

    Fratelui nostru Loneleysheperd…..
    apreciez mult munca si straduinta cu care ai scris cu atata sarg despre aceasta tema si ai incercat ca piatra sa o arunci asa invelita in staniol sau in punguta de cadouri ca sa nu para ceea ce este.Cu toti stim sau daca nu, am fost invatati in ultimele zile de la tv si ziare ce este simonia, asa ca aceste prezentari cu titlu personal(comentarii) demne de un seminarist sau cel mult student la teologie care repeta niste fraze invatate din manualul de drept canonic sau dogmatica nu le consider decat demne de o nota la una din obiectele acestea.
    Se pare totusi ca la prima lectie de drept canonic ai lipsit si ai pierdut esenta si iata si de ce :canonul are rolul de indreptare , de al trezi de al ridica pe cel cazut si nu de a da un par in cap acestuia. Mantuitorul nu vine ca sa ne osandeasca, ci pentru a ne ridica din pacatul ce ne robise.El vine sa indrepte firea cea cazuta( si nu mai intru aici in detalii)lasand judecata pentru sfarsitul lumii. Trebuie sa mai spun ca aceste canoane au rolul de a indrepta pe cel cazut, astfel incat sa-l repuna pe drumul spre mantuire al iubirii fata de Dumnezeu si de aproapele, nu pe drumul cel plin de scaieti.Iubite frate inainte de a sari asupra unui om fie el bun sau rau cu normele de drept canonic in brate, trebuie sa facem dovada iubirii, intelegerii si rabdarii sa i aratam calea cea dreapta, iar daca el continua sa statorniceasca in cele rele Bunul Dumnezeu sa se miloistiveasca spre el, iar noi cu rugaciunile noastre sa cerem iertare pentr el. Un alt lucru uitat in expunerea ta este ca aceste canoane sunt modul cum au hotarat Parintii bisericesti in acele vremuri lasand acestea drept model dar odata cu ele si posibilitatea ca de la caz la caz ele sa sa fie ori mai aspre ori mai blande.( Si la spovedanie canonul dat penitentului poate sa fie micsorat sau marit dupa pocainta, dupa stradania,firea si taria duhovniceasca a fiecaruia, iar niciodata acesta nu se poate aplica la fel ca fiecare este diferit- ca sa nu spun ca multi din Sf. Parinti sugereaza duhovnicului sa nu dea un canon mai mare decat el insusi poate face.)Deci eu cred ca mai intai de toate trebuie sa dam dovada de iubire chiar si pentru cei ce noi ii consideram din vari motive rai sau nedrepti ,ca numai asa putem face dovada unui adevarat crestin (a iubi pe mama-tata, sora-frate, sot- sotie nue e chiar asa de greu dar a iubi ce vrajmasul tau e adevarata iubire crestineasca.Iar acum ca sa nu ma crezi chiar nestiutor a celor 2 manuale de drept canonic(si sa nu ma laud cu altele)trebui sa iti spun si ceva legat de judecarea unui unui episcop, preot sau deacon:- 1 cel ce acuza pe unul dintre acestia(3) trebuie mai intai cercetat sa se vada ce nume bun are el(cat de drept este el si cat de mult poate sa se ia in considerarea marturia sa)v. 25 Ap;128,129,130 Cart.- 2 apoi scopul ei sa fie inpacare si infaptuirea dreptati(mu anumite scopuri personale sau de grup) v Const.Apost.II,4 – 3 ca martor san u fie chemati eretici si cei necredinciosi 75 Ap -4 episcopul trebuie judecat de catre episcopi si inatalnim aici si un numar specificat in canoane cel putin 12 episcopi iar pentru preot 6 si diacon 3(ex 12Cart)iar in caz de graba cel putin un numar egal cu cel al celor care au fost la horotonie…..
    Si sunt si alte multe lucruri de care trebuie sa se tina cont intr-o judecata pentru a se face dreptate si nu doar pentru o razbunare sau altele.Deci iubiti frati noi sa lasam sinodul sa judece iar noi sa ne rugam pentru unitatea bisericii noastre si mantuire ca mai sa putem spune fara de osada si cu curatie Tatalui nostru:
    “Si ne iarta noua gresalele noastre
    Precum si noi iertam gresitilor nostri”

  42. pr Ioan :

    Date: May 9, 2009 @ 10:49 am

    Multumesc mult domnule laurentiu pentru cenzura de pe acest blog si pentru faptul ca nu pot posta si eu ceva.

  43. pr Ioan :

    Date: May 9, 2009 @ 1:50 pm

    Scuzele de rigoare pentru adresare lonleysheep… dar nu stiam ca ca ati fi preot, dar totusi daca esti si nu doar te lauzi, inseamna ca iti este teama de a scrie sub numele real si inca esti la treapta de incepator.Nu incerca prin lauda ce ti-o faci cu asa zisele note si… sa crezi ca poti sa inlocuesti vocea poporului ca daca bine stii, avem multi sfinti episcopi si preoti alesi din randul celor cei mai simplii si care nu au avut vraful de diplome obtinute cine stie cum…(si nu uita ca cei ce participa la hirotonie sunt martori si garanti ai candidatului prin ceea ce ei spun iar totodata aceasta are si din randul treptei la care vine, nasi care sa-l indrume)Nu cred ca este frumos a incerca sa acuzi pe alti si pe tine sa te scoti basma curata pe seama unor diplome, stie bunul Dumnezeu pentru ce este chemat fiecare si se ingrijeste El de toti. AAA si nu uita preotul care nu este in comuniune cu episcopul sau este in afara(iar toti sunt in comuniune cu Hristos.
    Iarta-ma frate pentru cele ce le zic, ca nu sunt cu rautate ci pentru indreptare si folos si nici nu voiesc eu sa te judec. Dumnezeu sa ierte pe toti.

  44. laurentiu :

    Date: May 9, 2009 @ 3:29 pm

    @ Pr Ioan
    Hristos a inviat!
    daca as putea sta nonstop langa pc, toata lumea ar fi multumita. mai trebuia insa sa si dorm, sa si mananc, sa fac cumparaturi etc. cand am putut intra la pc, v-am activat commenturile.
    scrieti de pe un IP si puneti mereu acelasi nume si adresa de mail si comment-urile vor intra singure; cu exceptia celor ce contin linkuri, care intra automat la moderare.
    Doamne, ajuta!

  45. Lonelyshepherd :

    Date: May 9, 2009 @ 3:36 pm

    @pr.Ioan:Frate Ioan,intre ceea ce am scris eu si ceea ce ai inteles dumneata stii ce legatura este?!Legatura dintre praz si ceapa,adica 3 lei legatura!Ai citit si articolul acesta: http://proortodoxia.wordpress.com/2008/10/13/simonia-sau-viata-ca-o-prada-despre-cumpararea-harului/ ?! Îţi mulţumesc şi pt. că m-ai smerit,aşezându-mă între discipolii mei (seminarişti/studenţi).Domnul să binecuvânteze!Pace!Să te mântuieşti în Domnul,frate,rugându-te şi pt. mine!

  46. pr Ioan :

    Date: May 9, 2009 @ 3:58 pm

    @laurentiu
    Adevarat a inviat!
    Imi cer iertare pentru faptul ca am trimis mai multe dar am avut impresia ca au fost sterse.

  47. pr Ioan :

    Date: May 9, 2009 @ 6:09 pm

    Frate lonlysheep…(oaie singuratica – ca pastor singur mai greu , au si ei nevoie de ajutoare acolo la stana ca e multa munca, dar banuiesc ca matale nu ai de unde sa stii acest lucru daca te lauzi cu atatea scoli ) eu am incercat sa vorbesc ca unui frate cu argumente intarite de canoane si explicatii teologice, crestinesti si nu am incercat sa fiu precum o precupeata care vinde legaturile de verdeata si alte legume iar alta grija nu mai are.Eu totusi am terminat o faculate despre care pot spune ca este cea mai frumoasa si locul unde am invatat foarte multe sin u imi pot copara nici in cel mai rau caz invataturile cu legaturile de praz si ceap(ca asa vrei sa ma convingi ca ce am spus eu este o legatura de praz si ce ai spus tu este una de ceapa)sincer mi ar fi rusine.Apropo de legaturi eu cand merg la piata prazul se vinde la kg si doar ceapa verde am vazut-o la legatura ca sa numai spun si de diferenta de pret ca nu este de 3 lei(si inca ceva ca poate nu cunosti aceste plante totusi din cate stiu eu si imi spune si google fac parte din aceiasi fam.)Si acum sa lasam discutia aceasta de balarii pe care ai adus-o in atentie si sa-ti raspund ca un crestin, am vazut, smerenia te da afara (ba ca la hirotonie era un vraf de diplome si note.. si nu mai trebuia ca poporul sa mai zica vrednic este , ca doar au avut prof grija sa noteze meritele “depinde si cum sau pentru ce…” – iar faptul ca esti prof la o scoala teologica cum ai incercat in chip smerit sa sugerezi nu are relevanta “Pr Cleopa spre ex ca simplu pastor a spus mai multe decat spun jumatate din cei licentiati in teologie si stii de ce? –pentru ca in el era trairea adevaratului crestin care il vede si il simte pe Dumnezeu alaturi si nu il cauta in carti)dar asta este nu e treaba mea Domnul cu mila – frate! eu am citit acel articol la care faci referire si unde nu sunt decat niste canoane copiate care sa argumenteze o ideie le stiu si banuiesc mai bine decat dumneata care nu ai notiune de ce inseamna legislatie canonica( nu ei 3 canoane de acolo 3 de dincolo si gata am facut de o acuzare mergem si ne spalam pe maini ca a fost bine – trebuie sa intelegem contextul in care au fost acelea date si sa mai luam multe alte lucruri in considerare… dar daca vrei iti las adresa de mail si iti povestesc mai multe asa prieteneste)pana si in cea civila si cel mai rau om pleaca de la prezumtia de nevinovatie.Iar daca tot vorbim de conoane si spui ca stii am eu impresia(certitudinea ) ca preotul si mireanul nu pot sa judece un episcop si sa-ti spun si de ce pentru ca in primul rand este o diferenta de treapta iar apoi in cazul in care sentinta este de caterisre preotului i-ar fi imposibil acest lucru(ca doar nu preotul hirotoneste pe episcop)Apoi am remarcat asa zisele glume ale tale “De stapanul si arhiereul nostru…”care sincer nu sunt demene de un preot care este dator sa se roage pentru episcopul sau sa-l pomeneasca la slujbe(si iti mai spun inca o data in Biserica Ortodoxa comuniunea tuturor credinciosilor este in Hristos fiecare rugandu-se pentru cel de langa el si stim iarasi ca potrivit canoanelor al carui cunoscator esti, preotul care nu isi pomeneste episcopul sau episcopul care nu pomenste mitropolitul…. se arunca singur in afara acestei comuniuni si de aceea iubite frate pe antimis ai inscris numele episcopului in eparhia carui te aflii iar atunci cand moare aceste antimise sunt schimbate)si in nici un caz sa nu faca astfel de “glume”.Te intreb asa frateste oare ce se intampla daca toti preoti ar proceda asa cu episcopul lor doar daca ar crede ei ca acesta este cine stie cum,unde mai este atunci ascultarea, smerenia,iubirea(POATE UNDEVA RATACITE IN CARTEA PENTRU SEMINARISTI???)Asa ca pe viitor nu mai lansa astfel de sugestii nici macar in gluma, iar legat de Vladica Teodosie eu il cunosc si cu bune si cu rele(nu stiu tu??? dar din cele ce ai zis pana acum sugerezi ca il stii destul de bine poate esti din eparhia sa)si totusi nu incerc sa il incriminez de nimica oare nu este Dumnezue sus care vede si se ingrijsete El de acest lucru.Oare nu avem noi un Sinod care sa aiba grija si apoi sa dea seama pentru cele hotarate ce rost are ca eu sa incerc sa ii arat partile rele sau bune atata timp cat nu sunt nici acuzatorul sau avocatul sau, nu oare se cuvine ca eu preotul sa ma rog pentru el, sau eu credinciosul sa ma rog pentru el, ca Bunul Dumnezeu sa-l pazeasca si sa-l lumineze si sa am folos duhovnicesc.Si oare daca ne comporatam asa cu rauate cu ura cu viclenie, ce ne mai deosebeste pe noi crestini de cei de alte religii ??? Oare ce ??? poate tu stii si eu am ratat invataura asta din comentariile tale de mai sus!!! Mi-am amintit totusi un text frumos pe care pentru folosul nostru al tuturor il voi reda aici: Crestinii nu se desosebesc de ceilalti oameni nici prin pamantul pe care traiesc, nici prin limba, nici prin imbracaminte. Nu locuiesc in orase ale lor, nici nu folosesc o limba deosebita, nici nu duc o viata straina. Invatatura lor nu e descoperita de gandirea si cugetarea unor oameni, care cerceteaza cu nesocotinta, nici nu o arata ca unii, ca pe o invatatura omeneasca.Locuiesc in orase grecesti si barbare, cum le-a venit soarta fiecaruia, urmeaza obiceiurile bastinasilor si in imbracaminte si in hrana si in celalalt fel de viata, dar arata o vietuire minunata si recunoscuta de toti ca fiind nemaivazuta. Locuiesc in tarile in care s-au nascut, dar ca straini, iau parte la toate ca cetateni, dar pe toate le rabda ca straini, orice tara straine le este patrie si orice patrie le e tara straina. Se casatoresc ca toti oamenii si nasc dar nu arunca pe cei nascuti. Intind masa comnuna, dar nu si patul. Sunt in trup, dar nu traiesc dupa trup. Locuiesc pe pamant, dar sunt cetateni ai cerului. Se supun legilor randuite de stat, dar prin felul lor de viata, biruiesc legile. Iubesc pe toti, dar de toti sunt prigoniti. Nu ii cunoaste nimeni, dar sunt osanditi,sunt omorati, dar dobandesc viata. Sunt saraci, dar imbogatesc pe multi, sunt lipsiti de toate, dar in toate au de prisos. Sunt injositi, dar sunt slaviti cu toate aceste injosiri, sunt huliti, dar sunt indreptatiti. Sun ocarati, dar binecuvinteaza, sunt insultati, dar cinstesc. Fac bine dar sunt pedepsiti ca cei rai, sunt pedepsiti dar se bucura, ca si cum li s-ar da viata. (Epistola catre Diognet cap IV)
    Dumnezeu sa ne ierte si sa ne apere pe toti.

  48. axxa :

    Date: May 9, 2009 @ 6:22 pm

    Pavele si cei de-o parere cu tine,
    cine-l judeca ca si om pe vladica -si pe altii ca el – pacatuieste.Vladica nu se spovedeste la mine sau la lonelyshepherd (la mine sigur nu!!) ca sa aplicam noi canoanele Parintilor.
    A judeca un om este pacat. Dar a-l lasa in continuare intr-ale lui de frica “judecarii”, a baga capul in nisip, ce o fi? O fi de bine pentru cineva?
    Nu mi s-a parut neam ca Lonely l-ar fi judecat ca pe un om care a pacatuit.
    A lasa fara o sanctiune, oricare ar fi ea (ca e prima si trebe sa fie mai blanda, nu ma pricep, poate fi si mustrare), o fapta asa grozava (daca a fost savarsita) dauneaza sanatatii Bisericii.

  49. Lonelyshepherd :

    Date: May 9, 2009 @ 7:59 pm

    Repet pt. ultima oara,frate “@pr. Ioan”:n-ai inteles nimic din ceea ce am scris,nici macar gluma cu prazul si ceapa (care nu sunt personalizate ca-n fabule).Ori n-ai vrut,ori n-ai putut…Ai incercat sa rastalmacesti sistematic tot ce am scris sau atat ai putut…„Dacă nema putirinţa, ce mai chichirez gîlceava?!”(Mi-)ai insirat cearsafuri de elucubratii pe post de storcator de creier cu anestezic pt. atentie si agent de ambiguizare pt. logica.La matale “duhu’” vine cu cocoloase,iarta-ma ca-ti spun!Stai linistit,esti proformat pt. a face parte din masa de manevra popeasca,nonidentitara.La capitolul asta esti framantat din cel mai fin aluat…Citeste,te rog,ceea ce a scris “@axxa” in cateva randuri, si vei avea macar o vaga idee despre directia in care incercam sa duc sensul dicutiei,nuantele de abordare,etc.Indiferent de absurditatile si denigrarile cu care (probabil) vei avea de gand sa-mi raspunzi,te anunt ca,din punctul meu de vedere,te vei lovi de “zidul lui Blanc”.Cine e blanc?!Pauza dintre cuvinte,un fel de vid avid sa te divid de “doctrina de partid”…Partid religios,desigur.

  50. pr Ioan :

    Date: May 9, 2009 @ 8:04 pm

    Da, nu spun ca trebuie sa bagam capul sub pamant nici sa ne ascundem si nici sa-l lasam in continuare in ale lui dar sa il INDREPTAM si cum altfel decat prin iubire si intelegere(dar indrepatera sa nu fie doar pentru multime si a lui pierdere ci pentru revenirea lui pe drumul cel bun)si aceasta indrepare nu se face scriind aici multime de pareri ci mergand la cel ce a gresit si aratandu-i calea. Si totusi sa nu fim farisei si sa sarim una doua sa catalogam fapta(sa inducem si eventuala sentinta) ca intr-o justitie pur romaneasca(Nu vrea sa fiu inteles gresit ca as avea ceva cu lonly… ,ce mie, mi sa parut anormal au fost acele replici rautacioase ca sa nu spun mai mult la adresa episcopilor si in acel link postat unde este articolul sau prezentarea unor canoane ce nu sunt tratate asa cum trebuie ci doar cu scopul de a arata un anumit lucru… si Dumnezeu pune inaintea omului si binele si raul il sfatuieteste sa aleaga binele si nu doar arata doar un anumit lucru iar pe celalant il ascunde ).
    Acum totusi trebuie sa ne uitam putin si in ograda proprie si sa fim cat se poate de realisti si sa ne judecam si pe noi : Oare la biserici (majoritatea daca nu toate) se percep taxe pentru cununie botez si inmormantare(si la aproape toate daca nu platesti nu ai parte de acel serviciu)oare atunci noi ce facem nu vindem nimica??? suntem usi de biserica??aa da noi taiem chitanta suntem in regula(da multi spuneti ca din bani acestia se fac anumite lucari la biserica si asa si este dar oare nu putem gasi o varinata mai frumoasa si sa ne multumim cu contribuitia?? In bucuresti cu toti stim ca daca nu platesi suma pentr cununie nu te baga nimeni in seama ca lista doar e plina.. si oare atunci noi ce facem ?? asta oare cum se numeste? vanzare de ce???Acum nu as vrea sa intelegeti ca vreau sa iau apararea lu vladica x sau preotului y sau a mea. Da si la mine la biserica e taxa pentru aceste servicii oare e corect??(da e adevarat am facut si pentru cei care nu au avut bani sa plateasca dar oare cati mai fac)Deci cred ca acest caz ne da o tema buna de gandire si ne pune pe fiecare dintre noi sa ne judecam singuri oare eu nu cer? oare eu nu dau? si dupa ce ne raspundem sincer sa vedem cam cum stau lucrurile.Cred ca mai avem mult de lucru dar cu rabdare si intelepciune dar mai ales cu rugaciune le putem rezolva pe toate, iar cel mai simplu lucru e sa incepem sa ne curatim pe noi si sa nu incercam sa facem curat in casa altuia.
    “Poate orb pe orb să călăuzească? Nu vor cădea amândoi în groapă”

  51. pr Ioan :

    Date: May 9, 2009 @ 8:28 pm

    Pr. lonly(ca nu stiu cum te chema, chit ca mi-ar fi placut sa ma adresez ca unui frate cu nume omenesc) sa nu crei ca vreau sa te jignesc sau denigrez cum sugerzi ca as face dar din cate vad eu sabia e scosa de altcineava si tonul taios.Ceea ce eu ti-am arata si nu ai vrut sa intelegi este: nu, ca esti un geniu neinteles(care daca foloseste cateva cuvinte mai de academie)si eu prea slab sa intelg cugetarile profunde ci: faptul ca in materie de drept canonic nu te pricepi(decat la un copy – paste) si nici nu stiu daca ai facut asa ceva ca sa ai idei macar despre ce ai scris(eu nu vreau sa ma laud cu studiile mele sau altele dar totusi asculta ca am ceva mai mult habar)Iar din pacate caracterul moral te vadeste.Eu cu iertare si blandete iti spun ca NU am nimic cu tine ca si om,preot a vrut doar sa te fac sa intelegi ceva, ceva ce refuzi sa intelegi si sa percepi ce si diana mai sus ti-a aratat.Eu mi am argumentat fiecare opinie si nu am raspuns ca de uneva din varful capacului si acuzand pe toti numai eu fiind cel curat.Dumnezeu sa ne ierte si sper sa nu te smintesti sa sa te superi.Iar in loc de orice zid doresti sa pui pune iubirea si apoi mai vezi ce trebuie.

    Ps si legat de politca incearca sa o lasi pentru tv sau altora si nu aici. Multumesc

  52. pr Ioan :

    Date: May 9, 2009 @ 9:28 pm

    Iubite frate si parinte Lonelyshepherd eu ma retrag la canonul meu si pregatirea pentru Liturghia de maine si ma rog ca impreuna sa mergem cu cugetele impacate si cu iertare unul pentru altul daca ceva ne-a suparat si cu bucuria ca poate ne vom, intalni si o sa stam la o discutie pe teme teologice(eu te astept daca e in Bucuresti sau langa Bucuresti la parohia mea oricand cu cea mai mare caldura spune si iti trimit si adresa mea de mail ca sa mai vorbim)
    Hristos sa fie in mijlocul nostru.

  53. simona :

    Date: May 9, 2009 @ 9:59 pm

    Foarte frumos scris parinte Ioan.Dumnezeu sa va dea sanatate si multa putere iar in rugaciunile sfintiei voastre sa ne pomeniti si pe noi ca astazi avem din ce in ce mai multa nevoie si mai ales de astfel de sfaturi duhovnicesti .Doamne ajuta.

  54. Ionut Trandafirescu :

    Date: May 9, 2009 @ 11:34 pm

    câta mai bâlciu a ieșit pe aici… ca niciodată în istoria acestui blog. păcat… măcar de o fi înțeles cineva ceva.
    și gîndul curăției, al gîndului smerit, al răbdării și al dragostei… dăruiește-ni-l nouă cât mai grabnic…

  55. mihailt :

    Date: May 10, 2009 @ 12:24 am

    Pentru preoti de pe aci:
    era cumva o formula care suna asa pe la Sfintele Slujbe:
    “Ca milostiv si iubitor de oameni Dumnezeu esti si Tie slava inaltam Tatalui si Fiului si Sfantului Duh”?
    Nu stiu de ce da am stranie impresie ca este.
    :) )

  56. Lonelyshepherd :

    Date: May 10, 2009 @ 2:10 am

    @pr Ioan :Şi de ne-om mai ciondăni,/tot zic:”Este şi va fi!”/Mergi cu inima-mpăcată,/chiar dac-om făcură lată!//Şi chiar de nu ne-om cunoaşte,/între noi rămână Paşte!/Şi ţi-aş da chiar şi adresa,/dar mi-i teamă că-mi pui lesa.//
    “Ceilalti lupi m-ar sfasia,daca ar sti ca urletul meu e,in realitate,un plans…”

  57. Iancu :

    Date: May 10, 2009 @ 1:55 pm

    Zice Mântuitorul: „Nu puteți sluji lui Dumnezeu și lui Mamona” (Mt.6,24)
    Și stă scris în subsolul textului biblic: Mamona este demonul banului, al avariției. Deși știm cu toții aceste lucruri, este util a ni le mai reaminti, mai ales în contextul a ceea ce se întâmplă la ora actuală în BOR.
    „Și a intrat Iisus Hristos în templu și i-a dat afară pe toți cei care vindeau și cumpărau în templu și a răsturnat mesele schimbătorilor de bani și scaunele celor care vindeau porumbei și le-a zis: Scris este: Casa Mea, casă de rugăciune se va chema; dar voi ați făcut-o peșteră de tâlhari.” (Mt. 21, 12)
    Aici nu este vorba de a arunca sau nu cu piatra, aici este vorba de a fi sau a nu fi complici, chiar și prin tăcere ori indiferență, cu cei care vor să transforme, de la o vreme, Biserica în peșteră de tâlhari.
    Și titlul din RL este semnificativ: „Cât costă Duhul Sfânt în România?”
    Dacă ne uităm la pasajul biblic citat mai sus, vedem că vindea evreul cel păcătos câte un porumbel, acolo în templu, vindea o pasăre ce este un simbol al Duhului Sfânt.
    Dar noi creștinii, unii dintre noi, suntem mai tari acum decât evreul, noi vindem chiar Duh Sfânt, crezând noi că așa ceva ne este cu putință, vreodată.
    Și cum să credem a nu ne fi nouă cu putință când suntem mari arhierei, când trăim în palate luxoase și călărim limuzine de lux, când avem carnet de partid la PSD, când mai cochetăm și cu vreo masonerie, și mai ales că din turmă nu prea mai are cine să ne tragă de mânecă, că de, le-am spălat creierele la greu prin biserici, prin seminarii și facultăți de teologie. Nu vreau să jignesc pe nimeni, dar realitatea este tristă.
    Cu toții avem păcate, dar cum poate un om al lui Dumnezeu să stea ca o legumă, fără să ia nici un fel de atitudine împotriva ticăloșiilor ce se petrec în BOR? Dacă nu ne facem părtași cu nemernicia și luăm atitudine, aceasta înseamnă că judecăm, că aruncăm noi cu piatra?
    Asupra acestui fapt ne lămurește Părintele Iustin Pârvu, când ne vorbește despre tăcerea văzută ca pe o complicitate, și despre pietrele care vor vorbi ele în locul nostru, pentru că noi suntem niște morți în viață. Și când vor vorbi pietrele, tare îmi este că o vor face cu gradul 8 pe scara Richter.
    Teodosie nu este un accident, el este un produs al sistemului. Noi trebuie să ne rugăm să-l ierte Dumnezeu, dar el nu mai poate rămâne, trebuie să meargă la mănăstire, ca simplu călugăr.
    Și în opinia mea el este un om bun la suflet, ia doar 3-4 mii de euro, în condițiile în care în București se vorbește de un tarif de 10.000 de euro.
    Vedeți, peștele de mult s-a împuțit la cap, acum vine putreziciunea către coadă și pute de mișcă nasul la o țară întreagă.
    Referitor la Facultatea de medicină se spunea că profesorul care dă examenul pe bani, scoate ucigași cu diplomă.
    Tot așa și ierarhul care face preoți pe bani, ucigași de suflete îi scoate, pentru că aceștia multe suflete vor pierde și pe mulți îi vor sminti.
    Căci a zis Părintele Iustin Pârvu, mai mult decât o crimă i se va socoti preotului și ierarhului, orice suflet pierdut.
    Frați creștini, să nu ne facem părtași, prin indiferență, cu ucigașii de suflete !!!
    Dușmanul, satan, îl vrea pe creștin aidoma unei legume, orb, surd, mut și impasibil la ceea ce se întâmplă în Biserica din care și el, omul simplu, este chemat să facă parte, ca un mădular viu, și nu ca o mortăciune.
    Nu va fi niciodată om care ridicându-se pentru dreptate, să nu fie imediat atacat de necuratul. Nici chiar sfinții nu au fost scutiți, dimpotrivă au plătit cu grele suferințe și chiar cu viața, faptul de a se fi ridicat pentru dreptate. Doar la viața Sf. Ioan Gură de Aur dacă ne uităm și suntem pe deplin lămuriți asupra acestui lucru.
    Cel fără de păcat și-a întins brațele pe cruce și a suferit pentru noi, dar noi nu suntem în stare să suferim pentru dreptatea cea întru Hristos. Nu suntem în stare, pentru că ne vin atacuri, ne vin dureri, ne vin ispite. Mai bine ne este să devenim asemenea unei legume, să ne anesteziem cu citate biblice rău tălmăcite și în folosul lor, de către spălătorii de creiere.
    Fugim cu toții de durere (și eu nu pot spune că fac vreo excepție), dar uităm un sigur lucru, că doar în durere Îl putem urma pe Hristos, doar suferind întru dreptatea Lui, putem fi cu El.
    Cel ce este asemenea unei legume nu va fi niciodată atacat de necuratul, nu va fi niciodată ispitit, pentru că deja este al lui, nu-l mai supără, nu-i mai este potrivnic.
    A venit la Părintele Iustin Pârvu o persoană, care i s-a plâns: „Părinte ce mă fac eu, că am multe ispite?”. Ce a răspuns Bătrânul Înțelept? Ceva teribil, dar nu mai avem acum timp și loc.
    Vă rog să mă iertați pentru cuvintele, poate prea dure și vă rog să nu mă înțelegeți greșit.
    Eu nu judec și nu critic pe nimeni aici, eu doar semnalez o stare de fapt gravă și tristă în care se află ortodoxia la noi, o stare nedătătoare de speranțe. Nădăjduim însă că ne va lumina Dumnezeu, ca să ne trezim, până nu o fi prea târziu.

    Că puțini păstori adevărați au mai rămas, și aceștia au devenit singuratici printre lupii care mână turma în ziua de azi.

  58. Alin :

    Date: May 11, 2009 @ 12:09 am

    Lonely,

    ““Ceilalti lupi m-ar sfasia,daca ar sti ca urletul meu e,in realitate,un plans…””

    Sa intelegem ca atitudinea matale care lasa de dorit e un strigat de ajutor?

    Pai sa stii tu, ca doar Dumnezeu te poate ajuta.

    Asta daca nu cumva ti-ai trantit singur in nas usa care dadea spre El, ceea ce n-ar fi greu de crezut, avand in vedere atitudinea ta in general pe aici.

  59. Pr. Gheorghe :

    Date: May 11, 2009 @ 8:26 am

    Hristos a Inviat!

    @ axxa spunea:
    “A judeca un om este pacat. Dar a-l lasa in continuare intr-ale lui de frica “judecarii”, a baga capul in nisip, ce o fi? O fi de bine pentru cineva?” (Iau acest comentariu doar ca exemplu reprezentativ, nu legat de persoana ce a semnat ‘axxa’)

    Aceasta este problema (boala) Bisericii noastre de azi. Neputinta de a intelege coroborata cu mandria (in ‘folclor’ se spune: “prostu’ pana nu-i fudul…”) duce la dorinta tuturor, oricand, cu ‘timp si fara timp’ de a se aseza pe scaunul de judecata, fie macar si pentru un timp scurt. Dorinta bolnava de a ucide sufletul celui pentru care Hristos s-a rastignit naste monstri!

    Raspuns la intrebarea de mai sus: nu, nu este bine sa bagi capul in nisip ci este bine sa judeci ca sa indrepti pe fratele tau dar te rog, crestine, fa aceasta dupa ce ai rezolvat toate celelalte probleme pe care le ai pe cap: verifica daca ai permis soarelui sa rasara in dimineata asta si daca i-ai aratat traseul, daca ai terminat de numarat toti oameni din lume sau daca ai hranit vietatile din Africa sau Amazon! A, era sa imi scape, vezi sa nu uiti sa rezolvi si problema Arhiepiscopului de Tomis ca l-ai pus pe Dumnezeu sa numeasca un om drept acolo si El a “facut-o lata” (vezi daca nu cumva a luat Dumnezeu vreo “spaga” de la pus pe ‘ala’ acolo, si daca e asa, scoate niste verdicte de alea inteligente la adresa intregii Biserici)!.

    Judecata te face ‘mare’, te ajuta sa ‘cresti’, te ‘implineste’, de aceea oamenii mici o solicita cu prioritate. Iubirea insa ii hraneste pe oamenii si ii sfinteste. Iar in rai nu vor intra decat sfintii!

    Cel mic poate se intreba: ce este Iubirea? O va afla daca o cauta! Cel mare nu se intreaba ce este ci se intreaba de ce Iubirea este la el, simtindu-se nevrednic de ea!

  60. Pr. Gheorghe :

    Date: May 11, 2009 @ 8:34 am

    @ Iancu
    “Dușmanul, satan, îl vrea pe creștin aidoma unei legume, orb, surd, mut și impasibil la ceea ce se întâmplă în Biserica din care și el, omul simplu, este chemat să facă parte, ca un mădular viu, și nu ca o mortăciune.”

    Iancule frate, te rog sa-mi dai si mie adresa ta sa vin si eu sa ma spovedesc la fratia ta ca de mult caut un om cu o asemenea cuprindere in rationament. Vezi, dragul meu, ca Sfantul Ioan Gura de Aur pentru tine vorbea! Nu crezi, nu-i asa?

  61. Pr. Gheorghe :

    Date: May 11, 2009 @ 9:43 am

    @ Iancu

    “(IPS n.n.)Teodosie nu este un accident, el este un produs al sistemului. Noi trebuie să ne rugăm să-l ierte Dumnezeu, dar el nu mai poate rămâne, trebuie să meargă la mănăstire, ca simplu călugăr.”

    “Dușmanul, satan, îl vrea pe creștin aidoma unei legume, orb, surd, mut și impasibil la ceea ce se întâmplă în Biserica din care și el, omul simplu, este chemat să facă parte, ca un mădular viu, și nu ca o mortăciune.”

    Iancule frate, te rog sa-mi dai si mie adresa fratiei tale sa vin si eu sa ma spovedesc ca de mult caut un om cu o asemenea cuprindere in rationament!!!
    Vezi, dragul meu, ca Sfantul Ioan Gura de Aur pentru tine a vorbit! Nu crezi, nu-i asa?

  62. Pr. Gheorghe :

    Date: May 11, 2009 @ 11:21 am

    Cer iertare pentru post-urile repetate! Cer iertare si pentru “tonul” nepotrivit la adresa comentariilor lui Iancu! Singura justificare ar fi ca este foarte deranjant sa te trezesti cu o musca in lapte! Sau poate era o albina?!

  63. Lonelyshepherd :

    Date: May 11, 2009 @ 4:39 pm

    @Pr. Gheorghe:”Pentru a înţelege corect cuvîntul Domnului „nu judecaţi, ca să nu fiţi judecaţi!” trebuie să luăm aminte de minunatele explicaţii ale marelui părinte al Bisericii, Sf. Ioan Gură de Aur:

    Mîntuitorul porunceşte să fie judecate toate păcatele, dar să nu judece acei care sînt încărcaţi ei înşişi de păcate şi, pe deasupra, îi blamează pe alţii pentru păcate mărunte. Hristos îi critica pe iudeii care judecau aspru pe fraţii lor pentru nişte fapte mărunte, iar singuri făceau păcate grave.

    Prin urmare, nu este interzisă judecata faptelor rele, ci este interzisă răutatea sufletească a celor care păcătuiesc, sau mai mult chiar, nu se gîndesc la mîntuirea proprie.

    Nu este interzisă critica obiectivă a aproapelui şi condamnarea nepărtinitoare a comportamentului lui rău. Sînt condamnate bîrfele răutăcioase, vorbele urîte generate de vanitate şi intenţii mîrşave, mîndrie şi trufie, invidie şi supărare.

    Cu alte cuvinte, este interzisă răutatea şi batjocura faţă de păcătos din motive personale. Este bineplăcut ca judecata să fie dreaptă, conceptuală şi principială. Evanghelia ne învaţă că trebuie să facem o apreciere calmă a faptelor, să nu fim nepăsători şi să deosebim binele de rău, să nu permitem răului să fie biruitor.

    Propovăduitori dragostei creştine false şi ai atotiertării comit o crimă groaznică, îndemnîndu-i pe cei păstoriţi de ei să nu se opună răului, aşa cum chema Lev Tolstoi.

    Ce viclenie perfidă şi neagră!

    Ce făţărnicie!

    Slugile Antihristului nu vor ca creştinismul contemporan să judece pe cineva pentru fărădelegile săvîrşite. Ei vor să acţioneze liber şi să pregătească o atmosferă prielnică pentru grabnica întronare a stăpînului lor.

    Orice creştin cinstit şi responsabil trebuie să înţeleagă că numai Antihristul, duşmanul lui Hristos, vrea atotiertarea. El vrea ca oamenii să nu poată deosebi binele şi răul, speră ca oamenii să accepte răul cu bucurie şi să-l primească pe el, Antihristul, fără luptă.

    Din dragoste pentru Adevăr trebuie să luptăm fără mîndrie şi trufie cu păcatele proprii şi cu răutatea sufletului nostru, trebuie să demascăm şi să descoperim răul peste tot.

    În acest veac neruşinat şi viclean avem sarcina de a păstra credinţa şi devotamentul nostru pentru Adevărul Evanghelic autentic şi pentru Mîntuitorul Nostru Iisus Hristos Dătătorul de viaţă, Biruitorul iadului şi al morţii.

    Nu trebuie să se creadă că orice pace trebuie preţuită. Se ştie foarte bine că există un dezacord minunat la fel cum există şi o comuniune păgubitoare de idei. Dar trebuie să avem o pace bună, cu scop bun care să ne unească cu Dumnezeu.”(I.P.S. AVERCHIE DESPRE PRINCIPIILE EVANGHELICE ALE IERTARII PACATELOR SI JUDECARII RAULUI)

  64. pr Ioan :

    Date: May 11, 2009 @ 5:03 pm

    Hristos a Inviat parinte Lonelyshepherd si multumesc pentru stradania de a scrie o pozeie, cat despre lupi nu am pe langa ci doar un caine de poseta(dar sper sa nu va sperie)In ceea ce priveste insa comentariul parintelui Gheorghe in mare sunt de acord iar din pacate pe dumneavoastra iar trebuie sa va dezaprob pentru ce incercati sa scrieti.Sincer nu prea inteleg ce va facut acest episcop de suntei asa pornit din cate vad eu asupra lui dar asta este(treburile dumneavoastra personale)De data asta m am gandit sa va combat(impropriu spus)cu ceea ce ati zis in comentariu “Mîntuitorul porunceşte să fie judecate toate păcatele, dar să nu judece acei care sînt încărcaţi ei înşişi de păcate şi, pe deasupra, îi blamează pe alţii pentru păcate mărunte” si subliniez inca o data ce sa spus DAR SA NU JUDECE ACEIA CARE SUNT INCARCATI DE PACATE -acum eu am inteles ca sunteti un pr bun dar atat de alb ca neau incat sa ne luam de alti???? oare??? Si mai repet ortodoxia este religia IUBIRII,IERTARII si la final a judecatii(daca incepem cu acestea doua ne mai trece cheful de judecata)
    Apropo nu vreau sa fiu inteles gresit ca as vrea sa apar pe vladica vreau doar ca judecata lui sa fie facuta de sinod(de cei in masura)si nu aici pe blog si sa fie dreapta.Si inca ceva, nu mi sa raspuns si mie la o intrebare si te intreb pe tine ca poate stii, noi la casatorie ce vindem pe chitanta???

  65. Lonelyshepherd :

    Date: May 11, 2009 @ 5:30 pm

    Îi vindem pe chiTANŢA ŞI COSTEL (Păgubosu’)!

  66. Lonelyshepherd :

    Date: May 11, 2009 @ 9:33 pm

    Cum “toţi se nasc spre a muri/şi mor spre a se naşte”,/noi lăstărim la Cununii/ce-a odrăslit la Paşte.//

  67. Iancu :

    Date: May 11, 2009 @ 10:47 pm

    @ Pr. Gheorghe
    O muscă mare și neagră îmbrăcată în straie albe (probabil de la lapte) nu văd decât în Deal.
    Și este foarte deranjantă, pentru că a uzurpat locul unei albine, ce a făcut și face încă multă miere pentru ortodoxie.
    Musca mare,
    ea lucra,
    pentru lupii din vâlcea
    și adresa nu v-aș da,
    nici chiar vouă muște mici,
    ce vă credeți…
    licurici.

  68. pr Ioan :

    Date: May 11, 2009 @ 11:01 pm

    Intrebare intrebatoare poate si incuietoare.Lonly si cu iancu sunt unul si acelasi om sau amandoi se pricep cu poezia si numai eu am ramas cu preotia?:))

  69. Lonelyshepherd :

    Date: May 11, 2009 @ 11:28 pm

    Prozator de cert nivel,/scriitorul I. Băieşu,/după “Tanţa şi Costel”,/vă mai duce şi cu “Preşu’”!

  70. Lonelyshepherd :

    Date: May 12, 2009 @ 12:24 am

    “[...]sau nevăzut pentru făţărie…”Nu,nu suntem una şi aceeaşi persoană,dar avem câte ceva în comun…Oricum,nu asta contează…Două siluete adorsate…poate…

  71. Lonelyshepherd :

    Date: May 12, 2009 @ 12:32 am

    @Iancu:”Iancule”,dă-le,te rog,şi celorlalţi,ideea aceea cu “un pas înapoi” de la binecuvântările acelor ierarhi care…ştii tu…nu cred că-i rea…in extremis…

  72. carmen elena ivan :

    Date: May 12, 2009 @ 12:11 pm

    Revin cu un gand ce “m-a traznit” mai devreme. Sunt sigura ca scandalul IPS Teodosie este intr-un fel declansat la comanda.
    De ce spun aceasta?
    1. Deoarece se stie ca romanii cred in Dumnezeu si in Biserica, s-au gandit sa discretize Biserica si sa clatine credinta oamenilor; pt. aceasta s-au gandit ca vor reusi daca il aleg pe IPS Teodosie;
    2. Pt. ca in zilele 14-17 mai, in Grecia nu stiu la care hotel, se va intalni grupul Bilderberg, sa puna la cale daca va continua recesiunea un timp mai indelungat sau sa instaureze mai repede NOM;

  73. Pr. Gheorghe :

    Date: May 12, 2009 @ 3:02 pm

    Licurici sigur ca nu-s,
    Dar Lumina am, de sus!

    Si daca fratiile voastre @Iancu ori @Lonely… credeti de cuviinta ca n-ar trebui sa mai slujesc Sfanta Liturghie spuneti, dar asumati-va raspunderea zicerii. Daca nu puteti sa-mi interziceti, oare de ce este asta? Fie pentru ca nu aveti acest drept fie pentru ca nu cunoasteti faptele mele care m-a fac nevrednic sau vrednic! Dar daca nu indrazniti sa loviti in “musca cea mica”, oare cum indrazniti sa loviti, cu atata siguranta de sine, in cel pe care (chiar daca pentru voi este musca) Dumnezeu l-a pus in stup, mai mare peste el?
    Cred insa ca problema mea, a fratiilor voastre si a tuturor judecatorilor de ocazie este una oftalmologica (vezi: Matei 6,23; 20,15).

    Fratilor, cate hirotonii ati savarsit pana acum? Daca macar una, stiti “cu ce se mananca asta”. Daca nici una, nu judeca o fapta pe care tu nu ai dreptul de a o savarsi! Ierarhul poate fi judecat de popor atunci cand el se leapada de credinta, cand marturia lui este diferita de marturisirea Sfintilor Parinti. Este adevarat, marturisirea vine si prin fapta dar caderea prin fapta nu inseamna obligat osandire vesnica! Poate aparea pocainta adevarata si se naste sfintenia. Un talhar de pe Golgota s-a mantuit, cu mila lui Dumnezeu, chiar daca faptele lui l-au osandit, iar celalalt s-a pierdut fiindca nu a marturisit drept. Judecam noi faptele vreunui ierarh? Eu nu ma simt in stare si nici nu cred ca trebuieste!

    Poate este oarecum de aratat cu degetul de catre popor (ca om slab vorbesc acum) lipsa de fermitate in actiune a Sfantului Sinod care ne lasa pe noi in fata unei lupte aproape fara general, dar poate este si aici o cauza binecuvantata ce eu nu pot pricepe si asa, nu-mi ramane decat sa ma rog si sa astept. Oricum daca nu ma rog si nu astept nu voi schimba Sinodul cu actiunile mele pentru ca nu sa cade; nu eu l-am numit.

    Si acum vorbesc fara teologie: am indraznit sa deschid gura o data, de doua ori, de trei ori dar acum gata; eu nu vreau sa judec pe nimeni fiindca am timpul plin de pacatele si slabiciunea ce ma insoteste ca si respiratia. Rugati-va si pentru mine, fratilor, sa nu-mi treaca timpul acesta fara pocainta.

    Preotul Gheorghe, cu adevarat o musca!

  74. Lonelyshepherd :

    Date: May 12, 2009 @ 5:35 pm

    Da…cu adevarat “Imparatul mustelor”,-Albinosul!

  75. Mircea Puscasu :

    Date: May 12, 2009 @ 11:22 pm

    Se decerneaza titlul Doctor Honoris Causa

    de catre UMF Iasi

    Mitropolitului Bartolomeu Anania

    Miercuri 13 mai 2009, ora 10.00

    Locatia : UMF Iasi

    (vor asista si Mitropolitul Teofan si IPS Pimen)

  76. Iancu :

    Date: May 12, 2009 @ 11:29 pm

    @ Pr. Gheorghe
    Acela ce face din negru alb și din alb negru (metodă mai veche securisto-comunistă), acela are ochiul rău, deosebit de rău și nici pic de lumină nu are într-însul, chiar dacă este preot, chiar dacă ierarh este.
    Dumnezeu, în marea Sa milă pentru popor, lasă să se săvârșească niște taine prin unii dintre voi, exact ca prin niște roboți, căci nici măcar un fir de lumină din Lumină, nu se atinge de voi.
    Când vorbești de Lumină, cred că la ziarul „Lumina” te referi, dar ai uitat ghilimelele.
    Hirotonie la voi se asortează cu simonie, că de, mai și rimează.
    Hai la taica, că te trecem direct în anul 2 la Teologie, te mai târăști vreo doi ani pe acolo, ca câinele prin apă, și …vrednic este, vrednic este, ți-am vândut un pic de Duh Sfânt și gata este. Căci nu-i așa, „oare nu am dreptul să fac cu ale mele ce vreau eu?” (Mt. 20,15), și dai cu acest citat exact cum dai cu nuca în perete.
    Alo, alo, nu-s ale tale, sunt ale lui Iisus Hristos, el vorbește acolo. Tu ești lucrătorul la vie și ai datoria să le administrezi pe cele ale viei cu cinste, cu onoare și cu dreptate. Tu nu ești stăpânul viei, stăpânul viei este Iisus Hristos. Dar lucrătorul cel prost, când vede că este tolerat, se crede chiar stăpânul.
    Zici că suntem judecători de ocazie.
    Ia mata bine aminte colea ce zice la Cartea Sfântă:
    „…ca fii luminii să umblați – pentru că roada luminii este în orice bunătate, dreptate și adevăr – ,osebind ce este bine plăcut Domnului.
    Și nu fiți părtași la faptele cele neroditoare ale întunericului, ci mai degrabă osândiți-le fățiș; căci pe cele ce le fac ei întru ascuns, rușine este chiar a le spune.
    Dar toate cele osândite fățiș sunt vădite de lumină, căci tot ceea ce-i vădit e lumină.
    De aceea zice: deșteaptă-te tu, cel ce dormi, scoală-te din morți și-asupra ta va lumina Hristos.” (Ef. 5, 8-14)
    Și ne tâlcuiește unul, care nu bâzâie, ci miere face, IPS Bartolomeu: „A închide ochii asupra faptelor reprobabile săvârșite într-ascuns, făcându-te că nu le vezi, e un lucru rău, ca și cum te-ai solidariza cu ele. Osândirea lor publică aduce un dublu câștig: făptașul se rușinează, ceilalți iau exemplu și totul devine lumină.”
    Partea cu rușinea – nu este cazul la voi, și nici lumina nu prea vă prinde.
    Zici că a pus Dumnezeu muscoiul stăpân la stup, ca să-l spargă și să împrăștie albinele?!
    Eu zic că l-a pus mai degrabă ăla , pe care nu mai vreau eu să-l pomenesc acum.
    După 1947, Patriarhul de drept, precum și toți membrii Sf. Sinod au fost înlocuiți în mod brutal, de către o putere lumească și antihristică, puterea comunistă.
    Sf. Sinod de azi este urmașul direct al acelui Sinod, și vedem cu toții ceea ce el alege și ceea ce el hotărăște. Și vedem cu toții ce mărturie dau unii ierarhi: ecumenism, negarea celor ce sunt scrise în Apocalipsă. Acestea, de la Sf. Părinți or fi ele?
    Că bine ai zis că generalul s-a ascuns sub pat, de frică, și ne-a lăsat singuri. Eu zic că a și semnat cu dușmanul.
    Frați creștini, să luăm bine aminte la citatul biblic de mai sus, să ne deșteptăm, să ne trezim și asupra noastră va lumina Hristos.
    Și să-i trezim și pe ierarhi. S-au depărtat de popor și de calea ce duce la Hristos, s-au depărtat rău de tot, cu sute de Km.
    Noi doar cu un pas să ne depărtăm de ei, atunci când ies din biserică și binecuvântează mulțimea. Noi doar un pas, din iubire, să facem înapoi, doar un pas, în mod simbolic, să ne depărtăm de ei. Și atunci ei vor vedea, se vor trezi și se vor întoarce acasă.

  77. Pr. Gheorghe :

    Date: May 13, 2009 @ 1:43 pm

    Ma numesc Gheorghe Iftimi, sunt preot in cadrul Arhiepiscopiei Tomisului, hirotonit de IPS Teodosie si nu ma rusinez nici nu ma tem in fata lui Dumnezeu – Stapanul, Domnul si Mantuitorul meu – de slujirea pe care am primit-o! Nu mi-a cerut nimeni nici o suma de bani ori alte foloase (in afara de dragoste de Hristos) pentru hirotonia mea. Nu cunosc vreun caz in care cineva sa fi facut fapte ce se pot incadra ca simonie in baza canoanelor BOR. Marturisesc aceasta dupa 19 ani de slujire in Biserica si sunt intru totul de acord si constient ca aceasta marturisire sa-mi fie pomenita la Sfanta si Marea Judecata a lui Hristos! Cred intr-una Sfanta, Soborniceasca si Apostoliceasca Biserica, pastratoare si continuatoare a invataturii data noua de Insusi Iisus Hristos in Sfanta Scriptura si a invataturii Sfintilor Parinti de la cele sapte sinoade a toata lumea! Ca preot ma supun constient si sincer ierarhului locului, cel care mi-a dat Sfantul Antimis fara de care nu pot sluji Jertfa cea fara de sange. Ma supun, deasemeni, Sfantului Sinod al BOR, ca organ de conducere al Bisericii noastre si prin acesta Parintelui Patriarh randuit spre slujire de Dumnezeu si Sfantul Sinod. Ma dezic, fatis, de oricine nu marturiseste, prin vorba si prin fapta, pe Iisus Hristos ca Dumnezeu si pe Maica sa, Maria, ca Nascatoare de Dumnezeu, pururea fecioara. Asa sa imi ajute Dumnezeu!

  78. Pr. Gheorghe :

    Date: May 13, 2009 @ 1:55 pm

    … Si cu toate astea, tot asa ma simt: doar o musca! …

  79. Lonelyshepherd :

    Date: May 13, 2009 @ 9:02 pm

    Matale,parinte Gheorghe,esti dintre “oamenii mariei-sale”…Explica-ne cum slujesti de 19 ani daca ai fost hirotonit de I.P.S. Teodosie (care,in urma cu 19 ani abia intra ca asistent la Fac de Teol. din Buc. si nu era decat ieromonah)!Ai grija ca pe aici sunt oameni care îl cunosc pe I.P.S. de când freca acordeonul!…Si…oricum,”Aquila non capit muscam”(=”An Eagle doesn’t Catch Flies”).Fiti atenti si tu si stapanu-tau ca Vulturul brancovenesc e-n “zbor deasupra unui cuib de cuci”!Si unde este starvul,acolo se aduna vulturii.”Iar Vulturul acesta si-a luat zborul de sub picioarele lui Teodosie,care L-a tratat ca pe o pasare de curte,prinzand curaj ca i-a spalat picioarele [prin cei care i-au spalat si mainile (unii) si capul (altii,prin punerea mainilor lor)]!Mene,mene,tekel,upharsin!…

  80. Lonelyshepherd :

    Date: May 13, 2009 @ 11:23 pm

    # Pr. Gheorghe Iftimi

    -
    Director I.T.(la arhiep. Tomisului)
    “De esti tu acela,/nu-ti sunt mumă eu!”…

  81. Lonelyshepherd :

    Date: May 14, 2009 @ 8:50 pm

    HABEMUS PAPAM!” Aducerea Sfintei Lumini pe apă, la plaja Modern din Constanţa, s-a dorit a fi un moment care, prin punerea în valoare a unui element geografic natural, marea, să simbolizeze faptul că Domnul Iisus Hristos şi-a ales primii Apostoli (Andrei şi Petru) de lângă mare, aceştia fiind pescari obişnuiţi, cu misiunea de a deveni „pescari de oameni”, conform Sfântului Evanghelist Luca.
    Ierarhul Tomisului este, prin succesiune apostolică şi treapta arhieriei, urmaş canonic al Sfântului Apostol Andrei şi ocupă, cronologic, primul scaun eparhial al României.”-Biroul de presa al Arhiep. Tomisului

  82. Ionut Trandafirescu :

    Date: May 14, 2009 @ 10:46 pm

    vedem ca parintelul nostru drag nu se lasa… ie perseverent. bun lucru. asteptam adordarea si a altor teme.. di exemplu politica, ca tot s-a deschis subiectul… Hai parinte hai… inveseleste-ne.

  83. Lonelyshepherd :

    Date: May 15, 2009 @ 12:56 am

    “[...]prin vulturi vântul viu vuia…”
    “Există o legendă despre o pasăre care cântă o singură dată în viaţă, mai dulce decât orice altă vietate de pe faţa pământului. Din momentul în care-şi părăseşte cuibul, caută un copac cu spini şi nu-şi găseşte odihna până nu-l află. Apoi, cântând printre ramurile sălbatice, ea se aruncă singură în spinul cel mai lung şi mai ascuţit.
    Şi, în extazul morţii, ea se înalţă deasupra propriei agonii, scoţând un tril mai dulce decât al privighetorii sau al ciocârliei. Un cântec al cărui preţ suprem este însăşi existenţa. Întreaga lume înmărmureşte ascultându-l şi Dumnezeu în Paradisul său zâmbeşte. Pentru că ceea ce este mai bun în viaţa noastră se obţine numai cu preţul unei dureri existenţiale…”
    (Colleen McCoullough – Pasărea Spin).
    Întâlnim mulţi oameni într-o viaţă, buni, răi, urâţi, frumoşi, inteligenţi, proşti, geniali, plini de dragoste, plini de ură, orgolioşi, modeşti, duşmani, prieteni, simpatici, nesuferiţi, calzi, reci, de nădejde, trădători, puternici, slabi…şi lista ar putea continua la nesfârşit…într-un cuvânt, oameni , doar oameni.

    Dar câţi dintre noi întâlnim într-o viaţă de om minunea, sufletul uman ars de durere şi renăscut prin suferinţă, pasărea spin ?

    Eu am avut acest privilegiu rar, să cunosc o fiinţă cu sufletul străpuns de o suferinţă aproape imposibil de suportat…care ar fi demolat instantaneu orice om normal, dar ea, asemeni păsării spin, şi-a lăsat sufletul să-i cânte mai uman şi mai cald decât oricând.

    Atunci când am cunoscut-o am fost şocat de răutatea cu care ataca aproape pe oricine, instantaneu…dar ceva părea anormal, nimeni nu putea sa fie aşa nativ, ceva suna fals…şi am încercat să trec de aparenţe . Târziu am înţeles, acea răutate de suprafaţă era un mod de apărare în faţa realităţii ce o lovise atât de crunt, un fel de meci inegal de box cu un inamic invizibil, în care încerci să lovesti orbeşte pe toată lumea , în numele răului ce ţi s-a făcut, nemeritat, de către soartă.

    Apropierea o fost grea, aproape imposibilă, încercaţi să vă imaginaţi ca aţi vrea să mângâiaţi o panteră …dar ceva greu de definit, o empatie extraordinară, ceva izvorât de dincolo de cuvinte şi intenţii, a netezit calea…şi am câştigat o prietenă cum rar îţi e dat să cunoşti …………………..Pasăre spin , rara avis !”(oldgeorge)
    Seara Trista
    Barbar, canta femeia-aceea,
    Tarziu, in cafeneaua goala,
    Barbar canta, dar plin de jale, -
    Si-n jur era asa rascoala …
    Si-n zgomot monstru de timbale,
    Barbar, canta femeia-aceea.
    Barbar, canta femeia-aceea …
    Si noi eram o ceata trista…(Bacovia,desigur)
    “[...]Si sa canti un cantec, Laie,/
    Cum se canta-n sat la noi,/
    Cand se tanguie ciobanul/
    Dupa turma lui de oi.//”(O. Goga)

  84. Lonelyshepherd :

    Date: May 17, 2009 @ 8:19 pm

    “Iniţiativele” Inalt Prea Sfinţitului Teodosie sunt pur umanitare (”uman,mult prea uman”).În loc de “petrol contra hrană”, I.P.S.Sa a desfăşurat un amplu “pod aerian” (”arc-en-ciel”),dar a căzut din “Watergate” în “Water Closet”.Fiecare cu “Deep Throat*”-ul său.Al dumisale a fost acest reporter “teologit” de I.P.S.Sa. Revin,varianta balcanică,naturalizată,”karadeniz”,de sultanat ciubuc-peşcheş-bacşiş a “petrol contra hrană”,(cio)bănesc-mioritică este “patrol contra blană” (de oaie, de camuflaj) pentru lupii tineri.
    LEGENDĂ:*Deep Throat=numele de cod al informatorului presei în cazul “Watergate”

  85. Lonelyshepherd :

    Date: May 17, 2009 @ 8:27 pm

    (I.)P.S.:”Ni s-a-n(fundat) patrol” cred că e brand-ul…

  86. laurentiu :

    Date: July 14, 2009 @ 12:48 pm

    @ Gil (postare banata)

    In primul rand ca n-ai inteles ce am spus. Te-oi fi grabit sau atat poti tu. In al doilea rand pt apeletivele folosite, de rara nesimtire, te banez pe termen nelimitat.
    Iti iei jucariile si mergi in alta parte, acolo unde gazda accepta mai usor apelative ca fraiere si celelalte.

    Doamne, ajuta!

Leave a Comment

Your comment

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.