Romania, un posibil loc de inceput al pecetluirii apocaliptice? (Pr. Prof. Dr. Mihai Valica)

2:30 am Uncategorized
România – un posibil loc de început al pecetluirii apocaliptice?

Din ianuarie 2009 a început în România, cu o grabă suspectă şi tacită, eliberarea de paşapoarte şi permise de conducere cu cip RFID[1], fără ca cineva să cunoască în detaliu datele stocate pe cip. În vederea aderării fără rezerve la spaţiul Schengen[2], prevăzută pentru 2011, şi executând cu multă râvnă şi acrivie directivele UE[3], România extinde procedeul şi la alte documente personale, cum ar fi: actul de identitate, cardul de sănătate, precum şi alte documente de călătorie. Pe fondul acestei acţiuni, Părintele Justin Pârvu a dat un comunicat, care a creat anumite controverse, contestaţii şi reacţii.

Cu binecuvântarea ÎPS Teofan, prezint mai jos părerea mea referitoare la problema ridicată de Părintele Justin, întrucât sunt doctor în Teologie Socială Aplicată, disciplină care reglementează moral relaţia Bisericii cu lumea[4], şi cadru didactic universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din Iaşi, specializarea Biserica azi. Istorie şi actualitate.

1. Sinteza psiho-teologică a comunicatului Părintelui Justin Pârvu din data de 14.01.2009[5]

a. Îndemnat de glasul conştiinţei şi curăţia inimii, Părintele Justin atenţionează cu duh profetic, de pericolele unui posibil început de însemnare cu numărul fiarei apocaliptice 666[6] şi consideră planul naţional de introducere a cipurilor biometrice pentru buletin şi paşaport ca o vreme „premergătoare acestei profeţii”[7], deci nu derularea însăşi a profeţiei[8].

b. Nu acţiunea cipurilor biometrice în sine este egală cu pecetluirea, ci aceasta reprezintă doar un început şi „o capcană a vrăjmaşului[9]. E posibil ca ulterior aceste date să fie folosite pentru trecerea la acţiunea propriu-zisă, iar o dată începută, să pregătească pas cu pas, psihologic-aperceptiv şi mental, acţiunea finală: pecetluirea.

c. În acest context, Părintele Justin îi îndeamnă pe credincioşi să fie vigilenţi şi, dacă e nevoie, chiar jertfelnici: să primească martirajul, dacă vor fi forţaţi să primească „inofensiva” acţiune, adică acceptarea cipurilor biometrice pentru buletine şi paşapoarte.

d. Recunoaşte că nu este de datoria sa să facă această atenţionare, ci ar fi fost de datoria „arhipăstorilor, mai marii acestei Biserici”, însă din cauză că ei nu iau atitudine, sau nu consideră acest lucru un pericol, se substituie acestora şi, din dragoste pentru neam şi Biserică, trage un semnal de alarmă, considerând ca acest „proiect le răpeşte de fapt oamenilor libertatea” şi ar grăbi şi chiar ar uşura ulterior procesul de pecetluire.

e. Cuvintele: „Este vremea muceniciei! Luptaţi până la capăt! Nu vă temeţi!” vor să marcheze acest lucru şi vor să spună că dacă acum, când acţiunea este abia la început, creştinii nu vor fi capabili de jertfă şi împotrivire, mai târziu va fi şi mai greu.

f. Dacă această acţiune nu ar fi fost proorocită cu 2000 de ani în urmă de Sf. Apostol şi Evanghelist Ioan, demersul pe care guvernanţii, cu ştiinţă sau neştiinţă, îl fac prin acest proiect nu ar fi fost pus sub semnul întrebării sau al contestării, ci nebăgat în seamă, sau poate chiar considerat un lucru benefic. Însă dacă luăm în serios Sf. Scriptură, şi în special proorocia din Apocalipsă 13, atunci, după părerea mea, demersul Părintelui Justin este justificat teologic, responsabil şi profetic, întrucât există multe date comune între acţiunea introducerii cip-urilor biometrice şi atenţionarea profetică din Apocalipsă[10].

2. Legislaţia naţională, internaţională şi europeană referitoare la cip-urile biometrice

a. Regulamentului Consiliului Europei nr. 2.252/2004[11] dă recomandări şi detalii tehnice privind cip-urile biometrice[12], însă nici o ţară din lume nu s-a grăbit să le implementeze cu atâta acrivie tehnică şi obedienţă. România este prima ţară-pilot-cobai de pe planetă cu un asemenea proiect experimental, iar guvernarea trecută a reglementat aceasta prin: OGU 94/2008[13], HG 1566/2008[14], OG 207 din 04/12/2008[15].

b. Acţiunea cip-urilor biometrice a „început în pas de marş” în judeţul Ilfov, de la 1 ianuarie, iar până în iunie 2009 se urmăreşte extinderea sistemului informaţional biometric în toată ţara.

c. Din decembrie 2008 a început în România emiterea unui nou model de permis auto de tip card, care conţine de asemenea un cip electronic pe bază de cod de bare. Cip-ul conţine date personale uzuale, date medicale, istoricul bolilor, contravenţii rutiere etc. Acţiunea a început fără o bază legislativă şi fără o promovare corespunzătoare prin mass-media.

d. Pentru 1 ianuarie 2011 este programată introducerea noilor cărţi electronice de identitate cu cip. Platforma-pilot-cobai informaţional va fi implementată în judeţul Caraş-Severin, de unde se va extinde proiectul şi în celelalte judeţe[16]. Informaţiile sunt memorate pe 2 suporturi: banda optică şi circuit integrat de tip smartcard (cip). Datele înscrise nu pot fi şterse, ci se poate doar adăuga la ele informaţii, iar această acţiune o poate face nu numai Ministerul Internelor, ci şi cel al Comunicaţiilor![17] Există aşadar un drept discreţionar asupra naturii şi cantităţii informaţiilor înscrise, întrucât nu este reglementat cine are dreptul să înscrie, care sunt criteriile de selecţie a ceea ce trebuie înscris şi cea ar putea afecta imaginea sau confortul psihic al persoanei în cauză etc.

e. Abuzurile se extind şi mai aberant prin legea 298 din 21 nov. 2008, care obligă pe furnizorii de servicii de comunicaţii electronice să păstreze orice convorbire telefonică, orice sms sau e-mail pe ultimile 6 luni şi să le pună la dispoziţie, la solicitarea autorităţilor competente.[18]

f. Îngrijorător este faptul că nici o lege sau normă naţională, europeană sau internaţională nu garantează discreţia, securitatea absolută a datelor înscrise şi nu prevede sancţiuni clare pentru cei ce le-ar utiliza în alte scopuri, sau ar comite erori tehnice sau neglijenţă în securizarea datelor.

g. Până în prezent doar Asociaţia Civic Media[19] a semnalat şi contestat abuzul acestor legi şi încălcarea drepturilor omului, pe când unii membrii „justiţiari” ai societăţii civile sunt preocupaţi mai departe şi interesaţi obsesiv doar de scoaterea icoanelor din şcoli…

3. Scopul cip-urilor RFID

Anunţate deja de doi ani, paşapoartele biometrice conţin imaginea facială şi amprentele deţinătorului. Cerute de Statele Unite, paşapoartele vor fi emise în premieră de România, în ciuda faptului că unii experţi, susţin că este nevoie de doar patru ore pentru a decripta informaţiile de pe cip[20].

Cip-urile RFID sunt menite să înlocuiască codul de bare de pe produsele din magazine şi să controleze „pozitiv” individul, cu intenţia de a-l proteja şi în scopul creşterii gradului de securitate al acestuia[21], însă nu s-au luat în seamă în mod real şi pericolele şi vulnerabilitatea sistemului. Componentele şi alte operaţiuni electronice ale cip-ului biometric sunt deja mediatizate şi se găsesc pe larg în literatura de specialitate[22].

3.1. Avantaje ale cip-urilor RFID

a. Din punct de vedere economic şi comercial:

1. Uşurează, scurtează şi eficientizează considerabil procesul de producţie.

2. Datorită capacităţii de stocare a cip-urilor, se reduce timpul de cumpărare a produselor prin identificarea şi livrarea rapidă a acestora şi oferă posibilitatea refacerii stocurilor în timp util.

b. Din punct de vedere militar:

1. Servesc cu mare precizie atingerea obiectivelor militare, precum şi a celor de spionaj.

c. Din punct de vedere al evidenţei, identificării şi ajutorului unei persoane în caz de urgenţă:

1. Introducerea cip-urilor în paşapoarte este considerată o măsură de siguranţă în plus[23] de către guvernele ţărilor[24] care le-au introdus deja parţial.

2. Conectarea la anumite baze de date publice naţionale şi internaţionale oferă în cîteva minute toate informaţiile vitale despre persoana căreia i se scanează un document personal prevăzut cu cip RFID.

3.2. Dezavantaje ale cip-urilor RFID

1. Informaţiile din memoria cipului pot fi citite de către orice cititor, nu doar de către cele specializate[25]. Astfel, cu un simplu calculator performant, orice date, oricît de criptate ar părea, pot fi sparte[26] într-un timp extrem de scurt (cel mult patru ore) [27] şi chiar falsificate[28].

2. Controlul total asupra cetăţenilor. Se va şti în orice clipă unde sîntem, cu cine sîntem, tranzacţiile financiare, rutele de călătorie, timpul petrecut în anumite locuri şi alte date, ce vor fi folosite după bunul plac al posesorilor acestor baze de date.

3. Cip-urile nu pot fi detectate de simţurile fiziologice sau percepţia umană. Deci nu vor putea fi evitate.

4. Microcipurile implantate la animale au provocat cancer în aproximativ 10% din cazurile implanturilor. Ţesutul cancerigen a apărut întotdeauna în jurul cipului RFID[29].

5. Cip-urile RFID sînt sensibile la anumite tipuri de radiaţii ori contactul cu surse încărcate cu electricitate.

6. Nu există inclusă în cip-uri opţiunea: Nu colecta date statistice despre mine.

7. Cel care va refuza cip-urile din varii motive, va fi lipsit de serviciile publice, care cer o identificare la baza de date, generând astfel o izolare şi înstrăinare socială. Deci persoanele fără cip nu există.

8. Cip-urile sunt o sursă de informaţie gratuită pusă la dispoziţie pentru serviciile de spionaj la toate nivelurile, iar date personale pot fi deturnate în diferite scopuri sau făcute publice fie din neglijenţă, fie intenţionat.

9. Cip-urile biometrice pot avea avantaje pe termen scurt, dar pe termen lung pot fi un pericol real. Ele compromit metodele existente de securitate pe baza celor 2 elemente introduse, folosind presupunerea că ele nu sunt accesibile publicului, nici măcar în mod criptat. De exemplu, dacă ai o bază de date cu amprente şi pentru a intra în sistem este nevoie de amprenta unei persoane, nu trebuie să fie persoana acolo, poţi să iei din baza de date a poliţiei amprenta ei. În mod paradoxal, cip-urile biometrice diminuează siguranţa unei ţări. Ele permit accesul pe baza paşaportului altcuiva, fară a fi nevoie ca el să fie de faţă. Nu te mai verifică nimeni fizic, totul se bazează pe sistem. De aceea, expunerea informaţiilor digitale ale românilor discreţionar şi fără nici un discernământ reprezintă o acţiune fie inconştientă şi iresponsabilă, fie de trădare a propriilor cetăţeni.

10. Serviciul 112 permite găsirea locaţiei telefonului. Oricând te poate localiza fără să apelezi, numai datorită faptului că telefonul primeşte semnal. Acelaşi lucru se poate extinde la cip-urile RFID.

11. Evidenţa strictă a vieţii personale la toate nivelurile elimină şansa de a repara o neglijenţă, o greşeală sau o neputinţă de plată, de exemplu faţă de o bancă. Cazul americanilor cu dosar financiar. Dacă uiţi să faci o plată, eşti catalogat ca rău platnic toată viaţa. Nu mai primeşti un împrumut, niciodată.

12. Monitorizarea prin satelit pe baza identificării faciale reprezintă o ameninţare la propria viaţă, dacă luăm în consideraţie ghidarea rachetelor antipersoană prin satelit. O eventuală lovitură de stat omoară orice persoană cu ajutorul rachetelor ghidate după recunoaştere facială. Tehnic acest lucru este deja posibil. Deci cip-ul biometric poate servi şi la terorism, ucideri şi crimă organizată.

13. Autentificarea biometrică se poate realiza şi atunci când persoana deţinătoare a documentelor biometrice este moartă: este nevoie doar de mâna sa, sau de un ochi, pentru a intra într-un sistem. Astfel banii din cont, sau alte acţiuni financiare sau administrative, care necesită informaţii biometrice, se pot obţine doar dacă ai cadavrul. Deci pericolul cip-urilor biometrice se prelungeşte chiar şi atunci când omul este fără viaţă.

4. Opoziţii şi atitudini contra cip-urilor biometrice în lume

Luând în consideraţie aspectele de mai sus, precum şi din motive de etică civică sau etică a tehnologiei biometrice, unele instituţii, persoane sau asociaţii religioase, civice sau profesionale se opun vehement, cum ar fi: unii americani[30], sârbii[31], grecii[32], scoţienii[33], alte ţări occidentale, piloţii britanici[34] etc.

Introducerea cip-urilor este, fără îndoială, un scandal. „În toate aceste cazuri revolta nu trebuie privită ca o reacţie provenită pe fondul unui fanatism religios, aşa cum încearcă să o sucească unele glasuri din presă, ci, mai întîi de toate, ca o reacţie de apărare împotriva unei înregimentări forţate într-un sistem de supraveghere suspect[35].

5. Omul redus de la imago Dei la un simplu număr sau cip electronic

Dacă se respinge din motive de bioetică clonarea biologică, de ce nu s-ar respinge din aceleaşi considerente şi „clonarea electonică biometrică”, având ca motivaţie teologică învăţătura Bisericii Ortodoxe despre antropologie.

Imago Dei în om după Sfinţii Părinţi este unitară atunci când exclude orice concepţie substanţialistă despre „chip”, care constă în mod funcţional, practic, în manifestarea vieţii sale spirituale, ca nevoie primordială şi centrală. Primatul vieţii spirituale activează aspiraţia fiinţei noastre umane spre absolut, spre arhetipul ei divin (Origen), spre Dumnezeu.

Prin „Harul lui Hristos, prin dragostea lui Dumnezeu Tatăl şi prin împărtăşirea Sfântului Duh[36], omul reuneşte, în ipostasul său creat, divinul şi umanul, după chipul lui Hristos, adică „chipul Celui ceresc[37], ajunge „la măsura vârstei plinătăţii lui Hristos[38] şi astfel devine dumnezeu prin har. În acest sens spune Sfântul Vasile cel Mare că „omul este o făptură care a primit poruncă să devină Dumnezeu”[39], adică „chip al Chipului”eikon Eikonos.

Deci omul are un destin hristologic, întrucât originea (αρχιν) lui este în Hristos, Care este Chipul, icoana lui Dumnezeu. Omul real „s-a născut atunci când Hristos a intrat în viaţă şi s-a născut”[40], iar ziua naşterii lui Hristos „este zi de naştere a umanităţii[41]. Omul este alcătuit teologic, iar chipul său are o valoare teologică, hristică, şi nu îl putem amaneta sau împrumuta, sau permite să fie folosit fără voia şi libertatea noastră.

Valoarea ontologică a omului nu constă, sau nu se află în el însuşi, înţeles în mod autonom, cum susţin teoriile materialiste, în suflet, minte, intelect, sau exclusiv în persoana omului, cum susţin sistemele filozofice contemporane, ci în Arhetipul lui. De vreme ce omul este o icoană, existenţa lui reală nu e determinată de elementul creat din care este făcută icoana, sau din voia lui liberă, ci de Arhetipul (Modelul) ei necreat. Omul este înţeles astfel de Părinţii Bisericii “în mod ontologic numai ca fiinţă teologică. Ontologia lui este iconică[42].

A permite ca chipul nostru să fie „clonat electronic” şi înregimentat în cip-uri, iar apoi manipulat după bunul plac al cuiva, înseamnă a „amaneta” ceea ce nu ne aparţine şi a reduce identitatea noastră iconică, care este unicat, la un număr într-o bucată de plastic. Aceasta este ca şi când ai folosi o icoană ca placă video, sau hard disc… Din punct de vedere moral este un sacrilegiu, sau cel puţin o desacralizare, întrucât se petrece o coborâre a dimensiunii spirituale, respectiv a chipului iconic uman, într-o folosinţă strict materială şi terestră. Or, chipul nostru aparţine arhetipului divin, adică lui Dumnezeu. Deci cip-urile biometrice, în acest context, contravin învăţăturii biblice şi patristice despre antropologia creştină, întrucât reduc, circumscriu, deci mărginesc chipul/icoana fiinţei umane la o simplă tehnologie şi suport electronic de emiţătoare şi implanturi.

6. Propuneri şi perspective

Lăsând la o parte orice panică şi tulburare, care nu fac cinste creştinilor, refuzul în masă al unor experimente pe care Guvernul României le aplică în serie[43] ar trebui să ne pună pe gânduri şi să ne întrebăm dacă ne mai simţim, sau mai suntem consideraţi şi trataţi ca persoane umane, ori ca o simplă marfă, pe care se poate pune o etichetă, cip-uri etc.

Nimeni din Guvern, nu s-a gândit să supună această temă dezbaterii publice, ca o problemă de etică cetăţenească sau de etică biometrică a tehnologiei moderne[44], aşa cum s-ar cuveni unei ţări democratice, la care se pare că suntem doar figuranţi.

Propun ca implementarea privind cip-urilor biometrice să fie amânată, până ce această problemă va fi dezbătută public.

Sf. Sinod al BOR să iniţieze toate demersurile legale pe lângă organismele responsabile, pentru a nuanţa legile privind paşapoartele şi alte documente personale, în raport cu convingerile ştiinţifice, religioase sau morale ale cetăţenilor.

Până atunci să se respecte legislaţia actuală, privind noile cărţi de identitate, respectiv Ordinul 1190 din 31 iulie 2001 al Ministerului de Interne, care menţionează că „persoanele care refuză cartea de identitate din motive religioase” primesc buletine de tip vechi[45]. La fel, HG 978/2006 privind fotografiile de paşaport, care dă posibilitatea personalului monahal ca „fotografia să poată fi realizată cu capul acoperit, din motive religioase”.

Prin opoziţia fiecăruia, prin trezirea unei solidarităţi de conştiinţă creştină la nivel naţional, putem cere legiuitorului să abroge noile legi din domeniul actelor electronice de identitate, sau să le aplice diferenţiat, fără ca aceasta să conducă la un regim discriminatoriu din punct de vedere politic, economic sau al serviciilor sociale.

Personal cred că introducerea cip-urilor este neconstituţională şi antidemocratică, întrucât nu s-a realizat prin dezbatere publică naţională şi încalcă flagrant “drepturile omului” prevăzute în Constituţia României[46] şi în alte legi internaţionale[47].

Am convingerea că Sf. Sinod va interveni la forurile legislative în acest sens, pentru a linişti problemele de conştiinţă ale credincioşilor BOR, şi va demara conceperea unei doctrine sociale[48], care să reglementeze moral relaţia Bisericii cu lumea la toate nivelurile. După părerea mea, aceasta ar pune capăt oricăror speculaţii, precum şi unor substituiri şi intervenţii singulare, referitoare la cip-urile biometrice şi nu numai, care apar pe alocuri în cuprinsul Patriarhiei Ortodoxe Române.

Pr. Prof. Dr. Mihai VALICĂ Universitatea “Al. I. Cuza”, Iaşi, Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” 21 ianuarie 2009, la pomenirea Sfinţilor Mucenici Maxim Mărturisitorul şi Neofit

_______________________________________________________________________

[1] Prescurtare de la Radio Frequency Identification Device.

[2] Toate datele despre Acordul Schengen, inclusiv descrierea Centrului SIS (Schengen Informational System) din Strasbourg, sunt descrise pe larg în I Simfonia tou Senghen, To Pontiki, Athena, 1997, ediţia a II-a, lucrare oficială ce conţine textul integral al Acordului, intervenţia de protest Van Outrive şi legea “Pentru protecţia persoanei la prelucrarea datelor cu caracter personal”, votată de parlamentul elen în martie 1997.

[3] Vezi http://consilium.europa.eu/prado/RO/1611/docHome.html.

[4] Vezi Pr. Dr. Mihai Valică, Prof. Univ. Dr. Pavel Chirilă, Andreea Băndoiu, Cristian Popescu, Teologie socială, Ed. Christiana, Bucureşti, 2007.

[5] www.calauzaortodoxa.ro

[6] Vezi Apocalipsa 13, 16-17.

[7] Vezi www.calauzaortodoxa.ro, comunicatul, p. 1.

[8] Unele concluzii sunt trase şi în urma unor discuţii personale avute cu părintele Justin, după publicarea comunicatului cunoscut.

[9] Idem, ibidem.

[10] Vezi Pr. dr. Ioan Mircea, Apocalipsa, Ed. Harisma, Bucureşti, 1995, pp. 213-235; Mircea Vlad, Apocalipsa 13 – Sfârşitul libertăţii umane, la adresa: http://www.razboiulnevazut.org/carte.php?id=97.

[11] Vezi http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=en&DosId=189152; http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/04/st06/st06406-re01.en04.pdf http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:385:0001:0006:EN:PDF

[12] Vezi Opinion 3/2005 on implementing the Council Regulation (EC) No 2252/2004 of 13 December 2004 on standards for security features and biometrics in passports and travel documents issued by Member States (Official Journal L 385 , 29/12/2004 P.1 – 6).

[13] Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 485 din 30/06/2008.

[14] Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 842 din 15/12/2008.

[15] Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 831 din 10/12/2008.

[16] Vezi OGU 184/2008.

[17] Vezi Norme metodologice ale OGU 69/2002.

[18] Legea nr. 298/2008 privind reţinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului sau de reţele publice de comunicatii, precum şi pentru modificarea Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 780 din 21.11.2008.

[19] Asociaţia Civic Media, prin preşedinte fondator Victor Alexandru Roncea, cu sediul în Bucureşti, web www.civicmedia.ro, e-mail office@civicmedia.ro, în temeiul disp. art. 1 pct. 1 si 7 din legea nr. 554/2004 formulează contestaţie împotriva disp. Hotărârii de Guvern nr. 1566/2008 din 25/11/2008 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 557/2006 privind stabilirea datei de la care se pun în circulaţie paşapoartele electronice, precum şi a formei şi conţinutului acestora. Vezi pe larg http://victor-roncea.blogspot.com/2009/01/in-al-11-lea-ceas-civic-media-contestat.html.

[20] Vezi RFID http://www.technovelgy.com/ct/Technology-Article.asp?ArtNum=20; http://epic.org/privacy/rfid/ (exemple de RFID cu probleme) ; http://www.darknet.org.uk/2008/06/hackers-crack-london-tube-oyster-card/ (RFID spart).

[21] Vezi fundamenatrea legilor mai sus menţionate.

[22] Vezi 1. E. Bowman, ‘Everything You Need to Know About Biometrics’, Identix, 2000. 2. A. Bromme, A Classification of Biometric Applications Wanted by Politics: Passports, Person Tracking, and Fight against Terror, Kluwer, BV Deventer, The Netherlands, 2002, pp. 207-19. 3. M. Foucault, Discipline and Punish: The Birth of the Prison, Penguin, 1979. 4. K. A. Gates, ‘Wanted Dead or Digitized: Facial Recognition Technology and Privacy’, Television and New Media, Vol. 3, No 2 May 2002, pp. 235-38. 5. D. Lyon, Theorizing Surveillance: The Panopticon and Beyond, Willan Publishing, 2006. 6. P. H. O’Neil, Complexity and Counterterrorism:Thinking About Biometrics, Taylor & Francis, 2005, pp. 547-66. 7. Pravoslavni Episkop Žički, ‘Svetom Arhejerejskom Saboru Srpske Pravoslavne Crkve’, Blagovesnik Žički, 2006. 8. J. Tasić, ‘Protiv Velikog Brata’. DANAS 16.-17. december 2006. 9. J. D. Woodward, Biometrics: A Look at Facial Recognition, RAND, 2003. PUBLIC POLICYANALYSIS WBSO; http://www.rfidnews.org/http://ifile.it/10gd7ji/3540710183.zip; http://www.filefactory.com/file/295b26/n/1596931949_rar; http://www.filefactory.com/file/2f269a/.

[23] Conţine 50 de elemente de siguranţă, cu 18 mai mult decât actele actuale. Vezi http://www.frontnews.ro/social-si-economic/eveniment/pasaportul-biometric-cea-mai-noua-arma-a-romaniei-impotriva-comertului-de-infractionalitate-19018.

[24] Malaiezia în 1998, Irlanda, Japonia, Pakistan, Germania, Portugalia, Polonia, Spania în 2006, Marea Britanie, Australia şi SUA în 2007, Serbia şi Coreea în 2008, România în 2009. Numai România implementează sistemul complet şi fără rezerve.

[25] Din acest moment, posesorul de buletin / paşaport / carnet de conducere / card de sănătate / card de credit care conţine cip devine cea mai uşoară pradă în faţa oricui are un cititor de cipuri RFID şi/sau un calculator.

[26] Paşaport biometric spart în 2008 în UK. De atunci UK şi Irlanda contestă cip-urile biometrice. Vezi http://www.gss.co.uk/news/2008/04/?&id=4988; http://www.guardian.co.uk/technology/2006/nov/17/news.homeaffairs

[27] Vezi http://www.darknet.org.uk/2008/06/hackers-crack-london-tube-oyster-card/ (RFID spart).

[28] Vezi http://omroep.vara.nl/tvradiointernet_detail.jsp?maintopic=424&subtopic=38690; http://www.theregister.co.uk/2006/08/04/cloning_epassports/

[29] Vezi K. Albrecht, Microchip-Induced Tumors in Laboratory Rodents and Dogs: A Review of the Literature 1990-2006.

[30] Vezi Electronic Frontier Foundation şi de CASPIAN, două organizaţii din SUA luptă pentru libertatea individuală în faţa măsurilor de urmărire şi control electronic impuse de guverne. Katherine Albrecht este fondatoarea şi preşedinta CASPIAN (Grupul consumatorilor care sunt împotriva invadării intimităţii de către supermarketuri – Consumers Against Supermarket Privacy Invasion and Numbering) şi autoare a lucrării „Cipurile-spion: Cum plănuiesc mega-corporaţiile şi guvernul să vă urmărească orice mişcare cu RFID” (Spychips: How major corporations and government plan to track your every move with RFID). ; La un pas de Semnul Fiarei, un documentar de Katherine Albrecht: http://video.google.co.uk/videoplay?docid=-2029681589148358971&hl=en

[31] Western Balkans Security Observer English Edition (Western Balkans Security Observer English Edition), issue: 4 / 2007, pages: 6268, on www.ceeol.com.

[32] Vezi Comunicatul Sfântului Munte Athos catre poporul ortodox: http://victor-roncea.blogspot.com/2009/01/crestini-organizati-va-formular-de.html; parlamentul scotian respinge noile carduri de identitate cu cip RFID.

[33] Parlamentul scotian a votat impotriva propunerii guvernului Marii Britanii de a emite carduri cu cip de tip RFID. Masura nu are nici un efect legislativ insa membrii parlamentului scotian au opinat ca aceste noi carti de identitate nu vor scadea criminalitatea si nici nu vor creste securitatea cetatenilor, in schimb vor afecta puternic drepturile civile. Parlamentarul Fergus Ewing a declarat in fata parlamentului local ca guvernului nu-i poate fi acordata increderea ca va pastra in siguranta datele stocate pe cipuri si ca intreaga investitie de 5 miliarde de lire sterline este o teribila risipa care ar putea fi folosita mult mai eficient in alte scopuri.

[34] Vezi http://sorinalukacs.wordpress.com/2009/01/16/pasapoartele-biometrice-un-semn-al-apocalipsei-ori-o-simpla-masura-de-securitate/; sursa: Pilots threaten to strike over ID cards; Pilotii britanici ameninta cu greva datorita noilor carduri de identitate cu cip RFID

[35] Citat în http://savatie.wordpress.com/2009/01/15/scandalul-cip-urilor/

[36] 2 Cor 13, 14; Rom 16, 24.

[37] 1 Cor 15, 49.

[38] Efeseni 4, 14. Majoratul omului coincide cu hristificarea lui (christopoiesis).

[39] Paul Evdokimov, Femeia şi mântuirea lumii, Ed. Christiana, Bucureşti, 1995, p. 51.

[40] Sfântul Nicolae Cabasila, Despre viaţa în Hristos 4, PG 150, 604A.

[41] Sfântul Vasile cel Mare, La Naşterea lui Hristos 6, PG 31, 1473A.

[42] Panayotis Nellas, Omul – animal îndumnezeit. Perspective pentru o antropologie ortodoxă, Ed. Deisis, Sibiu 2002, p. 69.

[43] Vezi vaccinarea cu Gardasil, „anexarea şi livrarea” României la UE fără referendum, legea 298 din 2008, cip-urile biometrice etc., acţiuni care arată dispreţul aleşilor noştri faţă de cetăţeni şi o privare a libertăţii noastre de opinie şi de acţiune în perfectă armonie cu Constituţia României.

[44] Vezi BITE (http://www.biteproject.org/) – research and to launch public debate on bioethics of biometric technology; http://www.cssc.eu/media_coverage.php:

[45] Din păcate, actul este de circulaţie internă şi este inaccesibil pentru public.

[46] Vezi art.26: Autoritatile publice respecta si ocrotesc viata intima, familiala si viaţa privata. Persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi, daca nu incalca drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau bunele moravuri; art. 28: Secretul scrisorilor, al telegramelor, al altor trimiteri postale, al convorbirilor telefonice si al celorlalte mijloace legale de comunicare este inviolabil. Vezi şi art. 53 şi 148.

[47] Art. 1 din Declaratia universala a drepturilor omului spune ca toate fiintele se nasc libere si egale in demnitate si in drepturi. Art. 12. Nimeni nu va fi supus la imixtiuni arbitrare in viata sa personala, in familia sa, in domiciliul lui sau in corespondenta sa, nici la atingeri aduse onoarei si reputatiei sale. Orice persoana are dreptul la protectia legii impotriva unor asemenea imixtiuni sau atingeri.

[48] Vezi Mihai Valică, Eine heutige Philanthropiewissenschaft und Diakonietheologie im Kontext der Orthodoxen Lehre und der Tradition der Rumänisch-Orthodoxen Kirche, lucrare de doctorat, Freiburg 2007; Mihai Valică, Pavel Chirilă, Andreea Băndoiu, Cristian Popescu, Teologie socială, Ed. Christiana, Bucureşti, 2007.

39 Responses
  1. vasarnufie :

    Date: January 23, 2009 @ 9:07 am

    foarte frumos si intelept in acelasi timp faptul ca parintele Pr. Prof. Dr. Mihai Valica ii ia apararea Parintelui Iustin, dar vine intrebarea normala: daca este deacord cu cele spuse de parintele Iustin de ce nu se face o campanie de informare de catre BOR cu privire la ,, pericolul” pe care il presupun aceste cipuri.de ce toti tac atat ierarhii cat si preoti, majoritatea se abtin in a lua o atitudine cu privire la acest eveniment.
    dorm, nu vad sau nu vor sa ia o atitudine??

  2. Akritas :

    Date: January 23, 2009 @ 10:21 am

    Doamne Ajută. Să ne rugăm pentru ca aceste legi nelegiuite, antichristice, să fie abrogate în cel mai scurt timp.să luam atitudine toţi creştinii, dar mai ales, preoţii şi ierarhii să ceară ca aceste legi nelegiuite să fie abrogate imediat.Doamne Ajută.

  3. mihailt :

    Date: January 23, 2009 @ 11:15 am

    Dom-le documentarul este lung,neclar si aberant.
    Este uimitor cum au ajuns unii de sunt crestini-ortodocsi care au si doctorate la o facultate de teologie crestin-ortodoxa sa interpreteze viziunea teologica a Sfantului Ioan Teologul in cel mai sectar mod cu putinta adica mot a mot.
    Ce sa ne miram ca unii zic ca prin rai sunt pomi,flori etc.
    Parca era o talmacire aprobata de biserica ortodoxa cea a Sfantului Andrei Criteanul….
    Daca te pecetluieste antihristul unde e antihristul dom-le ca antihristul trebuie sa fie regele iudeilor si mesia lor.
    Ei asa asteapta pe mesia ca imparat pamantesc.
    Vedeti dvs. ca ar avea evreii vreun rege acum?
    Sau ca evreii au declarat ca au gasit pe mesia lor?

  4. unu de departe :

    Date: January 23, 2009 @ 11:34 am

    ma uit cu stupoare ca si prin straturile inalte ale doctoratelor cunt nebuni cu diploma
    Deci…dupa ce pr iustin are puse in spate niste cuvinte care nu par a fi ale lui…nea doctru asta in telogie vine sa le comenteze?…si sa le suceasca cum ii convine
    da nu era mai simplu ca parintele sa-si citeasca pe video comunicatul ASA cum e scris
    exista desigur o campanie de manipulare si folosire a smereniei parintelui,,de catre agitatorii
    plus ca exista surce cum ca mesajul a fost lansat pe internet fara stirea parintelui
    apocalipsei

  5. unu de departe :

    Date: January 23, 2009 @ 11:37 am

    corectez ca s-a sucit

    da nu era mai simplu ca parintele sa-si citeasca pe video comunicatul ASA cum e scris
    exista desigur o campanie de manipulare si folosire a smereniei parintelui,,de catre agitatorii apocalipsei
    plus ca exista surce cum ca mesajul a fost lansat pe internet fara stirea parintelui
    apocalipsei

  6. razbointrucuvant :

    Date: January 23, 2009 @ 12:05 pm

  7. razbointrucuvant :

    Date: January 23, 2009 @ 12:07 pm

    @ Mihailt:

    Inseamna ca n-ai inteles sau nici n-ai citit, fratioare. Sigur ai citit materialul asta sau ai citit altceva? Uite ce scrie:

    “a. Îndemnat de glasul conştiinţei şi curăţia inimii, Părintele Justin atenţionează cu duh profetic, de pericolele unui posibil început de însemnare cu numărul fiarei apocaliptice 666[6] şi consideră planul naţional de introducere a cipurilor biometrice pentru buletin şi paşaport ca o vreme „premergătoare acestei profeţii”[7], deci nu derularea însăşi a profeţiei[8].

    b. Nu acţiunea cipurilor biometrice în sine este egală cu pecetluirea, ci aceasta reprezintă doar un început şi „o capcană a vrăjmaşului“[9]. E posibil ca ulterior aceste date să fie folosite pentru trecerea la acţiunea propriu-zisă, iar o dată începută, să pregătească pas cu pas, psihologic-aperceptiv şi mental, acţiunea finală: pecetluirea”.

  8. razbointrucuvant :

    Date: January 23, 2009 @ 12:12 pm

    @ Unu de departe:

    Da, din pacate, de departe rau…

    Nici nu mai merita raspuns la asa ceva. Asta e un fel de noul Cod al lui Da vinci, iar guralivii acestia care stau deliberat departe de realitate, in ciuda repetatelor dovezi (parintele Iustin a si fost ieri “live” telefonic, la AZEC, oricine a avut dubii si a fost personal la Sfintia sa, s-a lamurit repede, nu mai zic de confirmarea audio si de alte argumente logice si de bun-simt) sunt niste mici Dan Browni care cred ca au gasit secretul Graalului.

  9. razbointrucuvant :

    Date: January 23, 2009 @ 12:14 pm

    Felicitari pentru ieri, Laurentiu! Bine ai (re)venit in clubul “talibanilor” cu… certitudini! :)

  10. Lonelyshepherd :

    Date: January 23, 2009 @ 1:16 pm

    “…a „amaneta” ceea ce nu ne aparţine şi a reduce identitatea noastră iconică, care este unicat, la un număr într-o bucată de plastic. Aceasta este ca şi când ai folosi o icoană ca placă video, sau hard disc… Din punct de vedere moral este un sacrilegiu, sau cel puţin o desacralizare, întrucât se petrece o coborâre a dimensiunii spirituale, respectiv a chipului iconic uman, într-o folosinţă strict materială şi terestră. Or, chipul nostru aparţine arhetipului divin, adică lui Dumnezeu.”…Săracu’de mine!Abia acum realizez că revolta mea neîmpăcată,violentă mai mult decât împotriva tuturor celorlalte reclame de până acum, împotriva acesteia”"NU EŞTI ÎN PAGINI AURII,-NU EXIŞTI!” se justifică cu asupra de măsură…Se apropie de mărimea sacrilegiului ei doar aceea care Îl arată pe Dumnezeu la un computer, dând nu ştiu ce comandă pt. “toţi utilizatorii/pământenii”… “Din Boian la Vatra Dornii/
    Au umplut omida cornii/
    Si strainul te tot paşte,/
    De nu te mai poti cunoaşte.//[...]Numai umbra spinului/
    La usa creştinului.//[...]Cine-au îndragit strainii/
    Mânca-i-ar inima cânii,/
    Mânca-i-ar casa pustia/
    Si neamul nemernicia.”

  11. Lonelyshepherd :

    Date: January 23, 2009 @ 1:25 pm

    “Razbointrucuvant”,ai dreptate;e de prea departe,e…dus si nu-si revine.Era de asteptat sa inceapa si miscarea…”browniana”.

  12. SANDUCHA :

    Date: January 23, 2009 @ 1:26 pm

    Ma bucur nespus ca acest studiu a fost facut. Multumesc Pr. Prof. Dr. Mihai Valica si IPS Teofan pentru publicarea lui si sper ca vom avea surpriza neplacuta de a fi trecut sub tacere de catre BOR.
    Pe alta parte ma intristez la fel de mult cand vad cata rea credinta exista din partea unora care frecventeaza aceste de pagini de net fiinfca mi-e teama ca pe unii vor reusi sa-i sminteasca.
    Sa dea Domnul sa nu fie asa si sa ne trezim cat mai multi atata timp cat mai exista din cei de la care avem de invatat.
    Va asteptam … mai aproape

  13. SANDUCHA :

    Date: January 23, 2009 @ 1:28 pm

    erata: “…ca nu vom avea surpriza…”

  14. Microcipul - dezvaluirile unui specialist « † Apologeticum :

    Date: January 23, 2009 @ 1:43 pm

    [...] Nu cred ca observatia e valabilă, în general. Aş putea să ştiu mai multe despre paşapoartele biometrice, ca de exemplu că nu sunt încă secu… [...]

  15. CostyRC :

    Date: January 23, 2009 @ 4:03 pm

    Oare pentru ca cei care sunt la carma BOR sunt masoni?

  16. carmen :

    Date: January 23, 2009 @ 5:58 pm

    ai dreptate sanducha, s-ar putea ca astfel de mes sa sminteasca pe unii.
    am apreciat admin de pe razboi intr-un cuvint ca tempera spiritele inflacarate si indemna la intelepciune si rugaciune.
    crestini, hai sa ne meritam numele, incercati si nu smintiti si luati atitudine pozitiva. mai presus sa ne rugam ca Dumnezeu sa-i lumineze pe cei din biserica si sa ne ia apararea ca turma ce ei o pastoresc. vor da socoteala pt asta!
    de aceea Pr Iustin merita toata dragostea noastra cerstineasca si sprijinirea in apelul sau de neatirnare si neinsemnare!
    sa fim treji si sa tinem aproape cu trezie. Doamne ajuta!

  17. Nemo :

    Date: January 24, 2009 @ 11:17 am

    chiar asa,OARE cei din fruntea BOR sunt masoni?Nu vad de ce nu ar fi posibil…Ar trebui sa se ia o atitudine impotriva celor ce doresc implantarea chipurilor biometrice.

  18. Alin :

    Date: January 25, 2009 @ 8:03 pm

    In ceea ce priveste studiul realizat de Pr. Prof. Dr. Mihai Valică sufera de niste lipsuri majore.

    “1. Sinteza psiho-teologică a comunicatului Părintelui Justin Pârvu din data de 14.01.2009[5]”

    Deficiente:
    1. nu identifica aspectele controversate si nu ofera explicatii satisfacatoare pentru ele.
    2. Ca bibliografie la unele afirmatii face trimitere la “discuţii personale avute cu părintele Justin, după publicarea comunicatului cunoscut”.
    Daca dumnealui nu poate oferi lamuriri/clarificari rezumandu-se strict la continutul comunicatului, de ce lucrurile ar fi mai usoare pentru cei carora le era destinat?

    “3.2. Dezavantaje ale cip-urilor RFID”

    Afirmatii ca:

    “1. Informaţiile din memoria cipului pot fi citite de către orice cititor, nu doar de către cele specializate[25]. Astfel, cu un simplu calculator performant, orice date, oricît de criptate ar părea, pot fi sparte[26] într-un timp extrem de scurt (cel mult patru ore) [27] şi chiar falsificate[28].”

    Sunt nejustificate deoarece sunt facute fara a se cunoaste solutia tehnologica care urmeaza a fi utilizata pentru aceste acte.
    Analiza facuta asupra sitemului arata ca astfel de probleme nu exista la ora actuala cu sistemul in cauza, cele la care face referinta se refera la alte solutii tehnologice.

    “2. Controlul total asupra cetăţenilor. Se va şti în orice clipă unde sîntem, cu cine sîntem, tranzacţiile financiare, rutele de călătorie, timpul petrecut în anumite locuri şi alte date, ce vor fi folosite după bunul plac al posesorilor acestor baze de date.”

    Aceste informatii se pot obtine oricand pentru orice persoana de catre oricine este interesat si are resursele financiare in aceasta directie.
    Introducerea actelor de identitate biometrice nu permite insa nici localizarea generalizata a persoanelor, nici a tranzactiilor finaciare nici alte aspecte enumerate care tin de confidentialitate.
    Asa cum am spus deja, aceste probleme sunt legate de alte implementari ale actelor biometrice nu si de cele in curs.

    “3. Cip-urile nu pot fi detectate de simţurile fiziologice sau percepţia umană. Deci nu vor putea fi evitate.”

    Nu este adevarat insa presupunand ca ar fi asa, atunci pentru ce se incearca a fi evitate?

    “4. Microcipurile implantate la animale au provocat cancer în aproximativ 10% din cazurile implanturilor. Ţesutul cancerigen a apărut întotdeauna în jurul cipului RFID[29].”

    Nu se pune problema implantarilor.

    “5. Cip-urile RFID sînt sensibile la anumite tipuri de radiaţii ori contactul cu surse încărcate cu electricitate.”

    Aceasta este o obiectie legata de implanturi, si cum am spus mai sus nu este vorba de asa ceva.

    “6. Nu există inclusă în cip-uri opţiunea: Nu colecta date statistice despre mine.”
    Am precizat deja, nu exista nici optiunea/posibilitatea colectarii de date statistice de genul celor expuse mai sus.

    “7. Cel care va refuza cip-urile din varii motive, va fi lipsit de serviciile publice, care cer o identificare la baza de date, generând astfel o izolare şi înstrăinare socială. Deci persoanele fără cip nu există.”

    Pentru a 3a oara, nu se discuta “cipizarea” persoanelor ci a actelor.
    Si la ora actuala fara un act de identitate nu poti face mare lucru.

    “8. Cip-urile sunt o sursă de informaţie gratuită pusă la dispoziţie pentru serviciile de spionaj la toate nivelurile, iar date personale pot fi deturnate în diferite scopuri sau făcute publice fie din neglijenţă, fie intenţionat.”

    Afirmatie nefondanta.
    Exista alte surse de informatie in schimb care se colecteaza deja, oficial (partial): telefoane, sms, email -uri, navigarea Internet, bloguri etc.

    “În mod paradoxal, cip-urile biometrice diminuează siguranţa unei ţări. Ele permit accesul pe baza paşaportului altcuiva, fară a fi nevoie ca el să fie de faţă.”

    Gresit, afirmatie facuta in mod gratuit fara a se cunoaste efectiv cum functioneaza sistemul.

    “10. Serviciul 112 permite găsirea locaţiei telefonului. Oricând te poate localiza fără să apelezi, numai datorită faptului că telefonul primeşte semnal. Acelaşi lucru se poate extinde la cip-urile RFID.”

    La fel. Ignoranta vizavi de tehnologie.

    “11. Evidenţa strictă a vieţii personale la toate nivelurile elimină şansa de a repara o neglijenţă, o greşeală sau o neputinţă de plată, de exemplu faţă de o bancă. Cazul americanilor cu dosar financiar. Dacă uiţi să faci o plată, eşti catalogat ca rău platnic toată viaţa. Nu mai primeşti un împrumut, niciodată.”

    Exista deja si la noi independent de orice “cipuiala”.

    “12. Monitorizarea prin satelit pe baza identificării faciale reprezintă o ameninţare la propria viaţă,”

    Aceeasi ignoranta genereaza fantezii care n-au nici o legatura cu realitatea ci tin de domeniul SF.

    “13. Autentificarea biometrică se poate realiza şi atunci când persoana deţinătoare a documentelor biometrice este moartă: este nevoie doar de mâna sa, sau de un ochi, pentru a intra într-un sistem. ”

    Gresit. Chiar si la ora actuala, nu pot incheia un contract doar folosind actul de identitate a unei persoane fara ca acea persoana sa fie de fata.
    Acest lucru nu se va schimba o data cu actele biometrice.
    Mai mult chiar, daca pentru vechiul act de identitate era suficient sa poti schimba o poza pentru a folosi actul cuiva pretinzand ca esti acea persoana, cu aceste acte trebuiesc modificate si datele stocate in CIP, lucru IMPOSIBIL vizavi de solutia tehnologica ce urmeaza a fi folosita.

  19. electronum :

    Date: January 25, 2009 @ 9:33 pm

    valica, valica preocupa-te mai bine de studoiu, articolul e agramat si slab

  20. un tanar :

    Date: January 25, 2009 @ 10:02 pm

    DEZBATERE despre implementarea MICROCIPULUI UMAN

    http://www.tineriiazi.ro/viewtopic.php?f=31&t=192

  21. Maria Stana :

    Date: January 25, 2009 @ 10:42 pm

    Aveam de toate , ne lipsesc cipurile ,Greci , sirbi si alti au fost uniti si stiu ei de ce nu le au acceptat .Noi de ce sa facem jocul masonilor , sa si le puna ei pe frunte ca sa i cunosca si sa-i vada toata lumea cit sint de frumosi . Pe noi sa ne lase in pace.

  22. nicu :

    Date: January 25, 2009 @ 11:20 pm

    cei ce vor sa vada lumina …vor vedea lumina , cei ce vor sa vada intunericul …de acesta vor avea parte …ce sa mai zicem …am devenit o natie care nici macar nu ne mai putem recunoaste identitatea …suntem marionetele marilor foruri europene …suntem in stare sa ne vindem tara pe nimic …ne vindem pana si parintii ..nu mai avem pic de demnitate . Nu suntem in stare sa facem nimic ..doar ce ne impun altii ..RUSINE !!!….neam indaradnic si nerecunoscator …Vom avea de la Dumnezeu ceea ce meritam si ceea ce de fapt noi cerem si asa ..putem spune ca avem preotii pe care noi i-am vrut ..nu Dumnezeu..preoti modelati de noi nu de poruncile si legile lui Dumnezeu …Ce putem cere episcopilor ( unii)ce nu pot hirotoni decat contra cost …manjiti de simonie ..ce putere mai au ei ? CE sa le cerem ..sa stea in frunte ? In fruntea cui ? in fruntea celor deja cumparati ? Popor fara vlaga …pana si cei ce mai respira inca sunt deja sufocati. Oricum …desi Dumnezeu e mai gelos ca moartea ne-a spus : Nu te teme turma mica ( nu mare ..)…Voi ramane cu voi pana la sfarsit …Nu mantuie pe nimeni fortat …si nu trebuie neaparat sa ne mantuim toti ….TREZITI-VA ROMANI !!!!SUNTEM ORTODOCSI!!!! Sa fim dar , nu doar de fatada ..morminte varuite ..pline de putregaiuri …Imi cer iertare, dar plange sufletul in mine cand vad cata indiferenta zace in noi … asta nu neaparat privind cipurile , cel putin in ceea ce ne priveste sufletul , personal …il inlocuim pe Dumnezeu cu mamona ..de mamona vom avea parte …..

  23. octaviandarmanescu :

    Date: January 25, 2009 @ 11:55 pm

    băi, fraţilor! cum să trezeşti la o realitate spirituală o naţie atee, a cărei ortodoxie e amintită doar de preoţi prin sondaje (se fălesc cu ea)?
    suntem nişte MARIONETE! prea puţini îşi pun problemele astea (puerile, recunosc, la nivelul de început, al biometriei).
    păi voi aţi uitat de milioanele de manelişti care pt un prânz lipsă ar face revoluţie, pentru o fasole cu cârnaţi la vreme de foame i-ar face bucuroşi ghetele lui nenea anticrist.
    EXISTĂ OARE opoziţie intelectuală, principială, ÎNTR-O ŢARĂ DE BANANIERI?
    (întrebare pt intelighenţia rom)

  24. Mariana :

    Date: January 26, 2009 @ 12:56 pm

    Mai multe lamuriri despre cat de periculoase pot deveni cipurile, gasiti aici: http://ro.altermedia.info/noua-ordine-mondiala/supraveghere-a-tuturor-peste-tot_11388.html

  25. miha :

    Date: January 26, 2009 @ 11:07 pm

    sfarsitul acesta a inceput de mult, noi il traim si poate o sa prindem si finalul apocalipsei…asa ca eu zic sa nu mai incercam degeaba sa impiedicam pecetluirea ca nu are rost…doar atragem atentia supra noastra…nu putem impiedica ceva ce oricum va veni si nu trebuie sa ne temem. Mai degraba ar trebui sa le aducem la cunostinta aceste lucruri tuturor, caci nu stii niciodata cand isi da seama omul si se intoarce spre Adevar, si sa ne rugam lui Dumnezeu sa ne dea putere si intelepciune, sa ne deschida ochii minti sa vedem toate minciunile cu care vor sa ne convinga si sa nu cadem in plasa antihritului…

  26. cilypikf :

    Date: January 26, 2009 @ 11:24 pm

    oameni buni..stati si ganditiva un pik….cineva intreba unde e antihristu….dar voi sa nu kredeti k atihristu vine si zice,,,eu is ala….el nu o sa vina asa…el lucreaza prin altii pana knd o sa se dea k salvator al lumii…ganditi putin kriza asta kare este akma nu e la voia intamplarii….dak o sa cercetati scripturile veti vedea k exact asta scrie si in Biblie si ganditiva sunt proorocite de mii de ani in urma….

  27. unu de departe :

    Date: January 27, 2009 @ 12:12 pm

    are dreptate parintele , ma pus pe ganduri si ar trebui sa luam aminte la el……

  28. omul fara Cip :

    Date: January 27, 2009 @ 2:12 pm

    De ce nu face BOR campanie de informare despre aceste cipuri?…e simplu…in primu rand eu nu mai am incredere in institutile inalte ale bisericii…practic in niciuna…ele se afla pe fundul borcanului…cei de acolo sunt sustinuti de cei care ne obliga sa purtam aceste dispozitive,iar ei le sprijina interesele…ei nu au frica de Dumnezeu,sunt Anticristi si ne face sa credem k ei sunt smeriti…sustin k apara ortodoxia dar ei contribuie la distrugerea ei si sustin unificarea religilor sub New Age(de ce credeti k participa la intalnirile ecumenice?)…declaratia Parintelui Iustin Parvu le este incomoda si ar face orice sa-l scoata in afara bisericii si sa-l considere “un nebun trimis de diavol k sa minta lumea” si se mai si declara sfant…va recomand sa credeti in Dumnezeu si nu in institutile religioase care au fost fondate cu aceiasi bani de la cei ce slujesc lui lucifer…aveti Biblia…trebuie sa aveti suficient spirit si intelepciune pt a-l gasi pe Dumnezeu si pe Hristos acolo…este singura dovada

  29. omul fara Cip :

    Date: January 27, 2009 @ 2:24 pm

    fiara care se va ridica din mare este antihristul care va fi inscaunat…oamenii se vor inchina lui cand vor vedea unul din “capetele fiarei ranite de moarte ca se va vindeca”…adica antihristul va minti si le va arata omenirii k el va inlatura foametea,saracia si razboiul din lume…iar oamenii il vor crede si il vor urma…

  30. E. David :

    Date: January 27, 2009 @ 4:32 pm

    Sunteti un om intelept.Sunt curios daca si colegii dumneavoastra din BOR au reactionat la fel si daca s-a depus macar o petitie contra acestor fapte.
    Toate cele bune!
    Astept un raspuns la davidenachexb@gmail.com , oricare ar fi el.

  31. Leah :

    Date: January 28, 2009 @ 12:56 am

    I think that God can still change a lot but He needs our help as well and we need to come close to HIM as well….we’re the one who need to come close to HIM, not HE….HE has got such major plans for us…but what should HE do if HE doesn’t have any “figthers”? Anyways….I also think that we should be thankful that a many things didn’t happen and we should be patient and instead of being flouting/derisiving we should get prepared for the comming and save as many souls as we can! MAY GOD BLESS YOU ALL!!!!

  32. Toţi cu Dumnezeu :

    Date: January 28, 2009 @ 9:20 am

    Vedeţi politica de desfiinţare a naţiunii şi a fiintei umane şi înţelegeţi. Acum nu ne pot doborâ dacă reacţionăm masiv. Aveţi curaj.
    http://www.youtube.com/watch?v=HK4_Bjr3QUc&eurl=http://nuvaccinurilor.blogspot.com/

  33. Morning Star :

    Date: January 28, 2009 @ 1:51 pm

    Parerea mea este ca ceea ce trebuie sa se intample se va intampla. E in mod sigur inceputul sfarsitului! O mare parte din ce e scris in Apocalipsa s-a intamplat pana acum si urmeaza sa se implineasca tot! Asa ca ceea ce e cu adevarat important pentru noi e sa fim pregatiti in orice moment si sa ne intarim credinta pt vremuri grele! De asemenea, asa cum citeam mai jos sa le spunem cat mai multor oameni despre Salvarea prin Isus Cristos. Nu am timp sa mai spun lumii ca nu mai este timp!!! May Gd bless you all!!!

  34. alina :

    Date: January 28, 2009 @ 1:57 pm

    :-(

  35. alina :

    Date: January 28, 2009 @ 3:22 pm

    Doamne ajuta! Foarte inteligent conceput acest material. Imi place!

  36. Sabau Ioana :

    Date: January 28, 2009 @ 7:53 pm

    Tare! :)

  37. mihai :

    Date: January 29, 2009 @ 4:08 pm

    Aceste lucruri nu ar trebui sa ne ingrijoreze.Pai de ce?Daca suntem credinciosi cu adevarat LUi D-zeu ,daca urmam calea LUi,daca facem voia LUi nimic nu trebuie sa ne sperie,este scris ca asa se va intampla ?Asa va fii ,asta ar trebui sa ne bucure caci venirea Domnului e tot mai aproape(SUNTEM PREGATITI SA-L INTAMPINAM ?Asta da ingrijorare daca nu suntem…)Rolul credinciosului este sa-i dea slava lui D-zeu ,sa-i slujeasca LUi,sa se roage pt el si cei pierduti(nu sa faca mitinguri de protest,se lasa de inteles spiritual ca nu suntem pregatiti pt aceste vremuri de impliniri profetice.Sa strigam la D-zeu sa ne izbaveasca ,sa ne intoarcem spre El sau cine nu-l cunoaste sa se intoarca la El,nu cautand ajutor la oameni,nu va impotriviti Cuvantului lui D-zeu .Este scris:”Luca 21:33 Cerul şi pământul vor trece, dar cuvintele Mele nu vor trece….si pt credinciosi este scris;”Apocalipsa 14:12 Aici este răbdarea sfinţilor, care păzesc poruncile lui Dumnezeu şi credinţa lui Isus. Domnul Isus ne-a invatat sa ne rugam :”2. Şi le-a zis: Când vă rugaţi, ziceţi: Tatăl nostru, Care eşti în ceruri, sfinţească-se numele Tău. Vie(intr-o traducere mai noua “vina imparatia ta”) împărăţia Ta. Facă-se voia Ta, precum în cer aşa şi pe pământ.
    Pâinea noastră cea spre fiinţă, dă-ne-o nouă în fiecare zi.
    Şi ne iartă nouă păcatele noastre, căci şi noi înşine iertăm tuturor celor ce ne greşesc nouă. Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăveşte de cel rău.Căci a Ta este împărăţia şi puterea şi slava în veci. Amin!

  38. andreea :

    Date: January 30, 2009 @ 7:43 pm

    Vai s-amar,tara cica e saraca,n-au bani,dar de cipuri in pasapoarte au. Cred ca sunt foarte multe alte prioritati acum pt tara noastra.

    Iar,referitor la cate mesaje am primit pe mess in legatura cu asta,toti speriati ca vine sfarsitul,pai vine,ori cu cip,ori fara.Conteaza sa fim pregatiti! Si nu suntem daca atata valva se face.
    Mai bine am lasa lucrurile pamantesti si sa ne ocupam de viata noastra spirituala cum e.Sa ne curatim inima.Sa ne impacam cu cei care suntem dusmaniti.Sa ne cerem iertare,chiar daca nu a fost ina noastra,sa vorbim frumos,sa nu ne maniem,…si atatea atatea am putea face,sa implinim ce scrie in Cuvantul Sfant. Sa ne marturisim pacatele,sa le aducem la lumina si sa ne lasam de ele.Ca trecututl noastru sa fie spalat,si viitorul neintinat.

  39. Duda :

    Date: February 14, 2009 @ 8:09 pm

    Biserica face actiuni de marketing mai nou,s-a desteptat.Asteptati invitatii la Dan Diaconescu sau ce?
    Cipurile alea au fost create de oameni,pentru oameni.Daca voia “ala” sa-si bage nasu nu statea la cafea sa astepte al 666-lea cip.Penibil.
    Mai stiti in care Dumnezeu credeti?Sau ati fost asa ocupati cu manipularea maselor ca ati uitat?Crestini sunteti voi…sigur.

    R: Mmmm… Mostra a conceptului “Aflarea in treaba la romani”. Marketing inseamna, mai pe-nteles, vanzari… Ce are Biserica a vinde? Al 666-lea cip? Primele s-au epuizat? Mai stim in ce credem, de buna seama, in Dumnezeul care l-a inspirat pe Evanghelistul Ioan in pestera din Patmos. Dar tu, al cui esti frate? LD.

Leave a Comment

Your comment

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.